چند ماه پیش در WWDC، اپل از ARKit که اولین تلاش این شرکت در پلتفرم واقعیت افزوده محسوب میشود رونمایی کرد. در این پروژه توسعه دهندگان میتوانستند اپلیکیشنهای واقعیت افزوده خود را تولید کنند. و حالا گوگل نیز تصمیم گرفته با ارائه پلتفرم واقعیت افزوده اختصاصی خود یک بار دیگر به نبرد با اپل برود.
بعد از معرفی پلتفرم واقعیت افزوده اپل یا ARKit، توسعه دهندگان این امکان را پیدا کردند که به توسعه اپلیکیشنهای واقعیت افزوده اختصاصی خود بپردازند. این فناوری به ویژه از زمانی که قرار شد تمام دستگاههای مجهز به iOS 11 سازگاری کامل با آن پیدا کنند رونق بیشتری گرفته است. از نمونههای ساخته شده با کمک این پلتفرم میتوان به اپلیکیشن سبک موزیک ویدیو Take On Me، بازی حیوانات خانگی مجازی، اپلیکیشن رستوران که میتواند غذا را به طور مجازی در بشقاب نمایش دهد و خیلی موارد دیگر اشاره کرد. بعد از معرفی این پلتفرم توسط اپل، گوگل نیز دست به کار شده تا پلتفرم واقعیت افزوده خود با نام ARCore را معرفی کند.
گوگل یک پروژه واقعیت افزوده دیگر با نام Tango نیز در کارنامه خود دارد که شباهتی با ARCore ندارد چرا که Tango به سخت افزار مخصوص مثل سنسور و دوربین نیاز دارد اما ARCore این گونه نیست. این پلتفرم جدید نیز شبیه به ARKit فقط از تلفن شما استفاده میکند. بر خلاف ARKit که قرار است بعد از iOS 11 به دست عموم برسد، ARCore از همین حالا در دسترس است و توسعه دهندگان میتوانند از آن روی تلفنهای Pixel و Galaxy S8 سامسونگ تا زمانی که اندروید 7.0 نوقا یا بالاتر را اجرا میکنند استفاده کنند. گوگل امیدوار است ARCore روی میلیونها دستگاه اندروید دیگر از تولیدکنندگانی مثل سامسونگ، هواوی، ال جی و ایسوس اجرا شود.
ARCore نیز مثل ARKit با Java/OpenGL، Unity و Unreal کار میکند و با سه ویژگی ارائه میشود: ردگیری حرکات (با استفاده از دوربین تلفن موقعیت مکانی شما در اتاق شناسایی میشود)، درک محیطی (برای شناسایی سطوح افقی) و برآورد نور (میزان نور و سایه اجسام مجازی را با نور پیرامون شما هماهنگ میکند).
گوگل روی سایر فناوریهای واقعیت افزوده مثل یک سرویس موقعیت یاب مجازی برای تجربه واقعیت افزوده در سطح جهانی و مرورگرهای وب سازگار با واقعیت افزوده نیز مشغول کار است.