همه مسئولان آی تی سازمانها در ایران امروز سیستم عاملهای خود را بروزرسانی کنند

همه مسئولان آی تی سازمانها در ایران امروز سیستم عاملهای خود را بروزرسانی کنند

آداک فن آوری ماینا

معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا از حمله وسیع سایبری با نوع« باج افزار» خبر داد و گفت: همه مسئولان آی تی سازمان ها در کشورمان امروز سیستم عامل های خود را بروز رسانی کنند تا امنیت دستگاههای خود را در برابر این حمله سایبری بالا ببرند.

سرهنگ حسین رمضانی با بیان اینکه از عصر دیروز متوجه شدیم یک حمله وسیع سایبری با نوع «باج افزار» در سطح دنیا شکل گرفته است افزود: این باج افزار کشورهای مختلف دنیا را مورد هدف قرار داده است به گونه ای که نخست وزیر انگلیس هم این حملات را به مراکز درمانی کشورش تائید کرد.

xوی گفت: این حمله سایبری اهداف بین المللی دارد و صرفا برای کشور خاصی نیست .

سرهنگ رمضانی افزود: بیش از 70 کشور دنیا و مراکز درمانی، حمل و نقل و خدمت رسان مورد این حمله سایبری قرار گرفتند.

معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا ادامه داد: این باج افزار از طریق یک گروه هکری که با یکی از سازمان های جاسوسی در ارتباط بودند منتشر شده ، این گروه هکری بعد از قطع ارتباط برای انتقام جویی ، نقاط ضعف آن سازمان جاسوسی را بصورت اکسپلویت در سراسر دنیا منتشر کردند .

وی گفت: این اکسپلویت ها در یک سایت مورد استفاده مجرمین نیز منتشر شد که مجرمان با استفاده از باج افزار وانا کریپتور (wanna cryptor) اطلاعات را برای سوء استفاده در سراسر دنیا منتشر کردند.

سرهنگ رمضانی با بیان اینکه هدف اصلی این حمله هکری مراکز درمانی ، حمل و نقل و سازمان های ارائه خدمات هستند گفت: مجرم یا مجرمان در قبال قفل شدن اطلاعات، پول های اینترنتی در زمان مشخص از قربانیان دریافت می کنند و در صورت دریافت نکردن تهدید به از بین بردن اطلاعات می کنند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از سیستم ها در مراکز کشورمان نیز مورد حمله این باج افزار قرار گرفته اند گفت: از یک وب سایت آنلاینی که میزان حمله این باج افزار را در هر کشوری نشان می دهد مشاهده کردیم، بخشی از سیستم های مربوط به سازمان ها در کشور ما نیز متاسفانه مورد حمله قرار گرفتند.

معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا هشدار داد: تمام مسئولان آی تی سازمان ها امروز و در اولین فرصت سیستم عامل های خود را بروز رسانی کرده تا امنیت دستگاههای خود را در برابر این حمله سایبری بالا ببرند.

وی تصریح کرد: این باج افزار تمام اطلاعات با پسوندهای خاص را که تعریف کرده می تواند در سیستم مورد هدف قفل نماید و نگذارد کاربر و کاربران در آن دست پیدا کنند .

در بریتانیا نظام خدمات درمانی ضربه شدیدی خورده است. کارکنان تصاویری از صفحه نمایش خود همرسانی کرده‌اند که در آنها باج‌افزار دسترسی به اطلاعات را قفل کرده و برای باز کردن قفل درخواست ۳۰۰ دلار باج دارد، که باید با بیت‌کوین پرداخته شود.
امبر راد، وزیر کشور بریتانیا، می‌گوید هنوز برای دولت این کشور روشن نیست که چه کسانی عامل این حمله وسیع بوده‌اند.
بانک مرکزی روسیه اعلام کرده است که در این کشور چند بانک هدف قرار گرفته‌اند.
شرکت خودروسازی رنو در فرانسه یکی دیگر از موسسات بزرگی است که اعلام کرده هدف این حمله قرار گرفته است. یک سخنگوی این شرکت به خبرگزاری فرانسه گفت آنها مشغول انجام اقدامات لازم برای مقابله با حمله هستند.
دکتر مایکل سولمیر، کارشناس امنیت در دانشگاه هاروارد و از مقام‌های پیشین وزارت دفاع آمریکا، به بی‌بی‌سی گفت: “به نظر می‌رسد بیشتر کامپیوترهایی هدف قرار گرفته‌اند که از نسخه‌های قدیمی ویندوز استفاده می‌کردند، نسخه‌هایی که دیگر به روز نمی‌شدند.”
او گفت احتمالا دلیل اینکه کامپیوترهای بیشتری در روسیه هک شده‌اند همین باشد که آنها بیشتر از نسخه‌های قدیمی استفاده می‌کرده‌اند.
مایکروسافت می‌گوید از اینکه کاربران نرم‌افزارهایش قربانی این حمله شده‌اند متاسف است. این شرکت می‌گوید کاربران با به روزرسانی‌های جدیدی که در اختیارشان قرار گرفته می‌توانند در برابر رخنه‌ها از خود محافظت کنند.
برخی کارشناسان امنیت سایبری معتقدند هکرها در حمله اخیر از همان نقاط ضعف و کدهای مخربی استفاده کرده‌اند که سازمان امنیت ملی آمریکا تحت نام ایترنال‌بلو از آن استفاده می‌کرد.
گروهی از هکرها یک ماه پیش اعلام کردند که کدهای مخرب سازمان امنیت ملی آمریکا را دزدیده‌اند. آنها می‌خواستند کدهای مخرب را به حراج بگذارند، اما سرانجام آنها را به طور رایگان منتشر کردند.

سرهنگ رمضانی به صدا و سیما گفت: پلیس فتا هشدارهای رسانه ای و فوری خود را به تمام سازمان ها ابلاغ کرده و بصورت مکتوب و بسیار فنی درباره برخورد با این باج افزار با شرکت ارتباطات زیرساخت نیز همکاری می کند.

WannaCry

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *