ویژگی‌های جدید RAS در DDR5

ویژگی‌های جدید RAS در DDR5

در مقالات قبلی با تکنولوژی RAS در رم‌ها آشنا شدیم، در این مقاله قصد داریم تا به این تکنولوژی در رم‌های جدید DDR5 بپردازیم و ببینیم علاوه بر مزایا و ویژگی‌هایی که برای این تکنولوژی اشاره کردیم، در رم‌های DDR5 باید چه انتظاری از آن داشته باشیم. اما پیش از آن قصد داریم اندکی در مورد رم‌های DDR5 و مزایای آن صحبت کنیم و در آخر به ویژگی‌های جدید RAS در DDR5 اشاره کنیم، پس با ما همراه باشید.

آشنایی با تکنولوژی رم DDR5

از آنجایی که تعداد هسته‌های CPU همچنان در حال افزایش است، پهنای باند مورد نیاز به ازای هر هسته نمی‌تواند توسط رم‌های DDR4 پشتیبانی شود. از این رو، معماری‌های حافظه جدید برای برآوردن پهنای باند نسل بعد در CPUهای x86 مورد نیاز است؛ اینجاست که پای رم‌های DDR5 به میدان باز می‌شود. در جدول زیر نگاه کوتاهی به تفاوت رم‌های DDR4 و DDR5 داشته باشیم:

معمولاً تغییرات عمده‌ی ساب‌سیستم رم‌ها خیلی دیر‌به‌دیر ایجاد می‌شود. حالا با گذشت ۷ سال پس از DDR4، زمان آن فرارسیده است تا DDR5 با قابلیت‌هایی چشمگیر در این زمینه انقلاب به پا کند. حافظه‌های رم در حال حاضر تا نسل پنجم یا DDR5 معرفی شده‌اند که برای استفاده نیازمند تجهیزات گران قیمت‌تری هستند.

DDR5 نسخه‌ی تکامل‌یافته‌ی DDR4 است که بر افزایش چگالی و افزایش پهنای باند رم و کاهش مصرف انرژی تمرکز دارد.

هر نسل DDR رم در مقایسه با نسل قبلی سرعت بیشتری دارد، برق کمتری مصرف می‌کند و زمان تاخیر کمتری دارد. DDR5 جدیدترین استاندارد از فناوری DDR SDRAM محسوب می‌گردد که بالاترین سرعت ممکن را با حداقل مصرف نویز و انرژی فراهم می‌آورد.

هرچه تعداد چرخه‌های قابل انجام در ثانیه توسط رم بیشتر شود، به طبع میزان ذخیره سازی و خواندن داده‌ها نیز بالاتر می‌رود. در نتیجه تجربه‌ روان‌تری را برای کاربران ممکن می‌سازد. معمولاً بین چرخه رم و استاندارد DDR همبستگی مستقیمی وجود دارد. این موضوع را می‌توان هنگام مقایسه DDR4 ،DDR3 و به تازگی DDR5 به راحتی مشاهده کرد.

 

مزایای رم‌های DDR5 در مقایسه با DDR4

سرعت بیشتر، نویز و گرمای کمتر

DDR5 با توجه به تکنولوژی بسیار جدید، پیشرفت قابل توجهی نسبت به نسل پیشین خود داشته ‌است. این دسته از تجهیزات، سرعت به مراتب بالاتری را عرضه می‌کنند که تجربه استفاده از نرم افزار و بازی را به شکل محسوسی بهبود می‌بخشد. نرخ دیتا ریت که در نسل رم‌های DDR4 بین ۱.۶ تا ۳.۲ گیگابایت بر ثانیه (Gbps) بود به نرخ ۴.۸ تا ۸.۴ گیگابایت بر ثانیه رسیده است. رم‌های جدید DDR5 علاوه بر سرعت بالاتر، انرژی مصرفی به مراتب کمتری نیز دارند. به همین ترتیب نویز و گرمای تولید شده توسط این دسته از تجهیزات، کمتر خواهد بود.

همچنین این دسته از تجهیزات به علت معماری متفاوت، قابلیت عرضه در ظرفیت‌های متنوع‌تر و بالاتر را خواهند داشت. رم DDR5 جدیدترین استاندارد از فناوری DDR SDRAM محسوب می‌گردد که بالاترین سرعت ممکن را با حداقل مصرف نویز و انرژی فراهم می‌آورد. این رم‌ها که در حال حاضر قیمت نسبتا بالایی دارند، توسط پردازنده و بردهای محدودی از اینتل پشتیبانی می‌شوند. امید است این موضوع با عرضه‌ی نسل جدید برد و پردازنده‌ها بهبود یابد.

ظرفیت

امروزه، حداکثر ظرفیت ارائه‌شده در رم‌های DDR4 برابر با ۳۲ گیگابایت است و با استفاده از ۴ اسلات DIMM رم DDR4، می‌توان رم کامپیوتری با کاربری عادی را به ۱۲۸ گیگابایت ارتقا داد تا رضایت هر گیمر حرفه‌ای نیز جلب شود. DDR5 ظرفیت‌هایی فراتر از این اعداد را نوید می‌دهد. سیستم پیشرفته‌ای مجهز به چهار اسلات DIMM رم DDR5 می‌تواند به ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت برسد و حتی سیستم‌های قدرتمندتر با هشت اسلات DIMM رم DDR5 هم احتمالاً می‌توانند به ظرفیتی معادل یک ترابایت دست پیدا کنند.

اکثر مصرف‌کنندگان و گیمرها واقعاً به بیش از ۱۶ یا نهایتاً ۳۲ گیگابایت حافظه نیاز ندارند و شاید از میان ۳۰ نفر، تنها یک نفر پیدا شود که برای مصارفی خاص مانند کارهای تحقیقاتی یا رندرینگ، رم سیستم خود را حتی تا ۵۱۲ گیگابایت نیز افزایش داده باشد.

پهنای باند

قابلیت دیگر DDR5 ارائه‌ی پهنای باند گسترده‌تر و درنتیجه سرعتی بیشتر از DDR4‌ است. حداقل فرکانس رم‌های DDR4 برابر با ۱۶۰۰ مگاهرتز و حداکثر فرکانس آن ۳۲۰۰ مگاهرتز است. امروزه، بیشتر سیستم‌ها از رم‌هایی با فرکانس ۲۶۶۶ مگاهرتز استفاده می‌کنند. با این‌حال، حداقل فرکانس رم‌های DDR5 عدد بسیار بیشتری از حداقل فرکانس DDR4 و برابر با ۴۸۰۰ مگاهرتز است.

درواقع، DDR5 حدود ۵۰ درصد پهنای باند بیشتری از نسل قبلی خود ارائه می‌کند. برخی از رم‌های اورکلاک‌شده‌ DDR4 می‌توانند به فرکانسی بیشتر از ۵۰۰۰ مگاهرتز نیز برسند؛ اما توجه کنید که ۴۸۰۰ مگاهرتز فرکانس پایه‌ رم‌های DDR5 است و حتی احتمال دارد تا سال‌های آینده، فرکانس این نسل از رم‌ها به ۸۴۰۰ مگاهرتز نیز افزایش پیدا کند.

ویژگی‌های جدید RAS در DDR5

حالا که با رم‌های DDR5 و تفاوت آن‌ها با نسل قبلی آشنا شدیم، بهتر است به سراغ ویژگی‌های جدید RAS در DDR5 برویم. با آمدن نسل جدید DDR5 به دنیای رم‌ها، تکنولوژی RAS نیز به ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید مجهز شده است. موارد زیر از جمله این قابلیت‌ها هستند:

DRAM on-die ECC

برای خطاهای تک سلولی، قابلیت on-die ECC به رم‌های DDR5 اضافه شده است. از این طریق، با تصحیح خطای یکپارچه در طول دستورات read، قبل از انتقال اطلاعات از روی رم‌های DDR5، بار روی دوش کنترلر کاهش می‌یابد.

عملیات ECS

به عنوان بخشی از on-die ECC، این قابلیت عملیات scrub را نیز شامل می‌شود که این عملیات به صورت اتوماتیک خطاهای داخل DRAM را اسکن و شناسایی می‌کند.

پیشرفت Post-package repair (PPR)

رم‌های DDR4 قابلیت این را داشتند تا ارورهای در ردیف‌های اشتباه را با ردیف‌های یدکی جایگزین و تصحیح کنند. اما DRR5 نسبت به نسل قبلی پیشرفت کرده و با اضافه کردن منابع یدکی بیشتر، ارورها را قبل از نیاز به جایگزینی تصحیح می‌کند.

سخن آخر

در این مقاله در خصوص تکنولوژی RAS در رم‌های DDR5 صحبت کردیم و دیدیم که DDR5 با پیشرفت خود در مقایسه با DDR4 عملکرد، سرعت و پهنای باند بهتری را به شما ارائه می‌دهد. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

آداک فناوری مانیا با عرضه سرور و استوریج با قیمت و کیفیت مناسب در کنار شماست تا بهترین انتخاب را داشته باشید. برای انتخاب حافظه مناسب سرور خود نیز می‌توانید با مشاورین فنی ما در تماس باشید تا بهترین پیشنهاد را به شما داشته باشند.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

سوم تیرماه 1403
در رویداد رونمایی از
HPE Synergy نسل یازدهم چه گذشت؟