نرم افزارهاي مديريت Backup

 

 

در مقالات قبلی درباره سخت افزار مربوط به راه حل های گرفتن نسخه های Backup بحث کردیم. اما برای مدیریت این سخت افزارها نیاز به نرم فزاری می باشد که بتواند بخش بالا را به طور کامل مدیریت کند و این امکان را به ما بدهد که از تمامی داده ها با انواع مختلف روی تمامی سرورها با توجه به سیاست های امنیتی سازمان Backup گیری  کنیم.

این نرم افزارها در سطح شبکه باید با انواع مختلف داده ها (MS SQL, Oracle, Data File  و …. ) سازگار بوده و با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته، نیاز های یک سازمان IT را مطابق بر اساس نامه امنیتی گرفتن نسخ پشتیبانی (Backup Security Policy ) برآورده و پیاده سازی کنند. (سیاست هایی همچون آخرین تاریخ نگهداری نسخه های backup، زمانبندی های روزانه، هفتگی ، ماهانه و … )

با توجه به نیازیک سازمان ، نرم افزار مورد نیاز باید قادر باشد از تمامی نسخه های ویندوزی، داده های موجود در آنها از جمله داده های موجود در برنامه های MSSQL ، Oracle، سورس کد های حساس، ایمیل های حساس، فایل های برنامه های مختلف از جمله برنامه های Office ، برنامه های موجود در بخش MIS ، کلیه پیکربندی های مربوط به Device ها( از جمله سوییچ Core و Firewall ) و …. بتواند نسخه پشتیابان تهیه کند.

 

Veritas Backup Exec

Vertias Net Backup

BrightStore  ARCserve

HP Openview Data Protector

 

Veritas Backup Exec

این برنامه متعلق به شرکت معروف و بزرگ Veritas می باشد و در این زمینه از پیش قراولان می باشد. البته چند وقتی است که این شرکت توسط شرکت بزرگتر Symantec خریداری گشته است و نسخه های جدید این برنامه به همراه نام شرکت Symantec به بازار عرضه می گردد.

این برنامه به طور مخصوص برای سیستم ها و سرور های ویندوزی ساخته شده است و به راحتی می تواند با سخت افزارهای NASSAN و Tape Drive ها کار کند. امکانات مدیریتی و امنیتی بالای این نرم افزار آن را از لحاظ کیفیت در سطح بالایی قرار داده است به گونه ای که با استفاده از بخش کنترل مدیریت تحت وب آن (که در نسخه های آخر این نرم افزار ایجاد شده است) امکان مدیریت از راه دور را نیز فراهم کرده است.

Agent های این نرم افزار انواع داده های مختلف و سیستم عامل های متفاوت (Windows, Linux, Unix ) و پایگاههای داده ( همچون اراکل و MS SQL ) و بسیاری از نرم افزارهای بزرگ مایکروسافت همچون Exchange را پشتیبانی می کند.

این نرم افزار می تواند نیاز های سازمانهای کوچک و متوسط را به راحتی بر‌آورده کند. از سرور های بزرگ مجموعه گرفته تا داده های حساس موجود در Laptop های مدیریت، می تواند در دامنه کاری این نرم افزار گنجانده شود.

Backup Exec با استفاده از روش های نوشتن چندرشته ای، می تواند سرعت گرفت Backup ها را بالا ببرد.

از خصوصیات دیگر این نرم افزار پشتیبانی ازStorage Server 2003  Windows  می باشد که در مخزن های NAS از آن استفاده می گردد و می تواند در کنار این سیستم عامل مدیریت آسان تری روی داده ها انجام دهد.

محیط گرافیکی این نرم افزار و محیط وبی آن ، مدیریت و کنترل فرآیند Backup گیری را برای مدیر شبکه آسان کرده و گزارش های آن و امکانات دیگر همچون سیستم هشدار دهنده آن می تواند برای مدیریت خطاها، بسیار مفید واقع گردد.

پشتیبانی از این نرم افزار نیز بسیار خوب صورت می گیرد و به دلیل محبوبیت آن ، منابع یادگیری و حل مشکلات آن به وفور در سایتها و فروم های مختلف موجود است.

آنچه که از جستجوهای اینترنتی بر می آید آن است که بسیاری از شرکت های متوسط و متوسط به بالا از این نرم افزار حرفه ای استفاده می کنند.

 

 Veritas NetBackup

شرکت Veritas در کنار نرم افزار backup Exec خود نرم افزاری قدرتمند NetBackup را ارائه داده است. این نرم افزار برای سازمانهای بزرگ ساخته شده است و می تواند سیستم عامل های مختلف و انواع مختلف داده ها را پشتیبانی کند.

به گفته این شرکت این نرم افزار برای سازمانهایی می باشد که شبکه آنها دارای سیستم هایی با انواع مختلف (Windows, Unix, Linux, Novel و … ) می باشد و همچنین  برنامه های کاربردی و پایگاههای داده ای متفاوت  را پشتیبانی می کند : ( Oracle, IBM DB2 UDB, Microsoft SQL Server, Microsoft Exchange Server, Microsoft SharePoint Portal Server, SAP NetWeaver, Sybase, Informix ) در اصل این نرم افزار یک راه حل End-to-End برای سازمانهای بزرگ با انواع متفاوتی از برنامه ها و داده ها است.

 

Netbackup نیز همچون Backup Exec سیستم های Backup گیری مختلفی همچون Autoloader ها، SAN/NAS و سیستم های ترکیبی از آنها را در سیستم عامل های مختلفی (ویندوز، یونیکس ، لینوکس و … ) پشتیبانی می کند.

به دلیل آنکه برنامه مدیریت این نرم افزار توسط زبان جاوا نوشته شده است می تواند در سیستم های مختلفی نصب و اجرا گردد.

این نرم افزار با سیستم های ذخیره داده های Disk-to-Disk  ( همچون SAN Storage ها ) به راحتی کار می کند و می تواند توسط آن در مواقع از بین رفتن داده ها به راحتی و با سرعت آنها را بازیابی کند. همچنین امکانات فراوانی را در این سیستم ها ارائه می دهد.

بازیابی اطلاعات توسط این نرم افزار از بازیابی کل سیستم گرفته تا بازیابی بخش های جزیی برای سیستم عامل های ویندوز و یونیکس و لینوکس می تواند صورت گیرد.

سیستم گزارش گیری این نرم افزار به مدیریت کمک می کند تا بتواند به کلیه رویدادهای موجود با دیدی باز تر نگریسته و در صدد اصلاح مشکلات و خطاها بر آید.

گزارش گیری از جزئیات Backup ها می تواند مدیریت شبکه را در بازبینی و مرور Backup ها کمک کند و همچنین با سیستم گزارش سازی آن می توان گزارش های مورد نیاز خود را با توجه به نیاز های مدیریتی و نیاز های سازمان ساخت و تولید کرد.

 BrightStor ARCserve Backup for windows

 این نرم افزار متعلق به شرکت CA ( Computer Associate ) می باشد و بعد از Veritas یکی از پر مصرف ترین نرم افزار های روز دنیا می باشد.

این نرم افزار نیز برای گرفتن نسخه های پشتیبان از کل شبکه استفاده می گردد. ARCserve نیز برای گرفتن Backup در سطح شبکه و  از سرور ها و پایگاههای داده موجود در شبکه و همچنین ایستگاههای کاری استفاده می گردد. Agent های این نرم افزار در سیستم عامل های ویندوز، لینوکس، یونیکس و Netware مورد استفاده قرار می گیرند.  این نرم افزار در کنار نرم افزارهای امنیتی و ضد ویروس می تواند از نسخه های Backup گرفته شده نیز حفاظت کند.

یکی از خصوصیات خوب این نرم افزار کاربر گرافیکی ساده و راحت آن می باشد. ARCserve می تواند از برنامه های ویندوز همچون MS SQL و Exchange نیز Backup گرفته و همچنین برای گرفتن نسخه های پشتیبان از فایل های باز شده نیز راه حل خاص خود را دارد.

این نرم افزار سیستم های Backup گیری Disk-To-Disk-Tape ( D2D2T ) را به راحت پشتیبانی می کند.

برای گرفتن Backup های off-site نیز این نرم افزار راه حل خاص خود را دارد و می تواند با استفاده از یک ابزار دیگر (همچون Tape ) این کار را انجام دهد.

از خصوصیات دیگر این نرم افزار این می باشد که از محیط های SAN و NAS پشتیبانی می کند و برای این سیستم ها نیز Agent های خاص خود را دارد.

خصوصیات دیگر(به اختصار )     

      

        –       پشتیبانی از VMWare ها

      –       امکان انتقال چندتایی به Tape Drive ها

–               امکان برگرداندن سرور های مجموعه در صورت از کار افتادن در کمترین زمان ( Bare Metal Recovery)

HP OpenView Data Protector

این نرم افزار همانطور که از نامش پیداست متعلق به شرکت HP است .  این نرم افزار نیز امکانات فراوانی برای گرفتن نسخه های پشتیبان دارد. از خوبی های این نرم افزار این می باشد که به راحتی با ابزارهای HP همچونAutoloader ها کار می کند.

Data Protector نیز روی تمامی سیستم عامل های ویندوز کار می کند و همچنین سیستم عامل های دیگری همچون یونیکس و لینوکس و … را نیز پشتیبانی می کند.

 

علاوه بر سیستم عامل های فوق ، از سیستم های دیگر همچون NFS ، NDMP NAS Filer ها نیز پشتیبانی می کند که برای شبکه های بر پایه SAN/NAS لازم می باشد.

Agent های این برنامه، سیستم های Oracle ، MS SQL ، MS Exchange ، VMWare و … را پشتیبانی می کند.

 

این برنامه همچنین سیستم های دیگری همچون Clustring در سیستم های مختلف (ویندوز ، HP و .. )، HP Disk Array های ویندوز (برای گرفتن Backup ها D2D ) و … را پشتیبانی می کند.

نرم افزار مدیریت آن نیز در سیستم های مختلفی پیاده سازی می شود (همچون یندوز ، لینوکس )

ابزارهای و تجهیزات مختلفی را نیز پشتیبانی می کند همچون DDS ، DLT ، Super DLT و …

سیستم های Backup گیری تحت شبکه نیز می تواند توسط این نرم افزار مورد استفاده قرار گیرد همچون SAN Storage ها و iSCSI .

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *