پردازنده‌های Intel Xeon 6 معرفی شدند!

پردازنده‌های Intel Xeon 6 معرفی شدند!

اینتل به طور رسمی از خط تولید تراشه‌های سرور Xeon 6 با دو نوع هسته و پیکربندی‌های متنوع برای پشتیبانی از سناریوهای استفاده مختلف رونمایی کرد. شعار این نسل از پردازنده‌های اینتل، بهینگی انرژی است. در نسل 6 ام تراشه‌ها، اینتل تمام تلاش خود را کرده تا بهترین عملکرد با انرژی بهینه و تمرکز روی هوش مصنوعی به را به شما هدیه دهد. در این مقاله قصد داریم تا به پردازنده‌های Intel Xeon 6 بپردازیم، با ما همراه باشید.

پردازنده‌های 6 Intel Xeon

در اقدامی بی سابقه برای سری Xeon، این پردازنده با دو معماری میکرو عرضه شده است: 1.(E-core) Efficient-core و 2.Performance Core (P-Core).

P-coreها بزرگ‌تر، با کارایی بالاتر و پیچیدگی بیشتری هستند، بنابراین برای محاسبات سطح بالا مناسب‌اند. در مقابل، E-coreها کوچک‌ترند، با تعداد دستورالعمل کمتر، سرعت کلاک پایین‌تر و برای کارهایی که نیاز به قدرت پردازشی سطح بالا ندارند، ایده‌آل هستند.

انواع مختلف این پردازنده‌های نسل جدید، P-core و E-core را به صورت ترکیبی ارائه خواهند کرد. در این میان، طراحی یک مدل از پردازنده‌های E-core، امکان استفاده تا ۲۸۸ هسته را فراهم می‌کند.

هسته‌های مختلف برای سناریوهای استفاده‌ی متفاوتی به کار خواهند رفت، اما سناریوی اصلی، همانطور که انتظار می‌رود، هوش مصنوعی است. Matt Langman، معاون و مدیرکل اینتل، بیان کرده: “امروزه شاهد تبدیل شدن شرکت‌ها به شرکت‌های هوش مصنوعی هستیم.” از این رو اینتل در این سری تمام تمرکز خود را بر روی هوش مصنوعی گذاشته است.

در حال حاضر، شرکت اینتل از نسل جدید پردازنده‌های Xeon 6 با دو سری رونمایی کرده است: سری Xeon 6 6700 و سری Xeon 6 6900.

پردازنده Intel Xeon 6 6700

  • دارای 144 عدد Efficient-core یا 86 عدد Performance-core برای پاسخ به نیازهای مختلف کاری شما
  • پشتیبانی از حافظه 8 کاناله برای افزایش کارایی
  • پشتیبانی از حافظه رم پرسرعت DDR5 تا 6400 مگاهرتز بر ثانیه و حافظه رم MCR DIMM تا 8000 مگاهرتز بر ثانیه برای انتقال سریع‌تر اطلاعات
  • پشتیبانی حداکثر 88 خط PCIe 5.0/CXL 2.0 برای برقراری ارتباط پرسرعت با کارت‌های جانبی و تجهیزات دیگر
  • امکان اتصال پرسرعت بین چندین پردازنده از طریق 4 لینک UPI 2.0 که برای سیستم‌های با کارایی بسیار بالا (HPC) ایده‌آل است.
  • مصرف انرژی 350 وات برای هر پردازنده که نشان‌دهنده توان بالای آن برای پردازش‌های سنگین است.

پردازنده Intel Xeon 6 6900

  • دارای ۲۸۸ عدد Efficient-core یا ۱۲۸ عدد Performance-core برای پاسخ به نیازهای کاری شما، چه کارهای با مصرف پایین و چه پردازش‌های سنگین
  • پشتیبانی از حافظه ۱۲ کاناله برای افزایش حداکثری کارایی
  • پشتیبانی از حافظه رم پرسرعت DDR5 تا ۶۴۰۰ مگاهرتز بر ثانیه و حافظه رم MCR DIMM تا ۸۸۰۰ مگاهرتز بر ثانیه برای جابه‌جایی فوق‌العاده سریع اطلاعات
  • پشتیبانی تا حداکثر ۹۶ خط PCIe 5.0/CXL 2.0 برای اتصال با بیشترین سرعت به کارت‌های جانبی و تجهیزات دیگر
  • امکان اتصال پرسرعت بین چندین پردازنده از طریق ۶ لینک UPI 2.0، که این سری را برای سیستم‌های با کارایی بسیار بالا (HPC) ایده‌آل می‌کند.
  • مصرف انرژی ۵۰۰ وات برای هر پردازنده که نشان‌دهنده توان بسیار بالای آن برای انجام پردازش‌های سنگین است. توجه داشته باشید که این میزان مصرف انرژی کمی زیاد است.

هدف از معرفی Efficient-coreها چیست؟

استراتژی اینتل برای فروش E-coreها ادغام بیشتر سرورها با هم است. به عبارت دیگر، اینتل با معرفی این هسته‌ها قصد دارد کاربران را به ادغام چندین سرور با هم تبدیل به یک سرور با کارایی بالاتر تشویق کند. اینتل ادعا می‌کند که این کار می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

  • ادغام 3 برابری در سطح رک: یعنی با استفاده از پردازنده‌های جدید می‌توان سه سرور را در یک سرور با همان کارایی ادغام کرد و به این ترتیب فضای اشغال‌شده در رک را کاهش داد.
  • افزایش عملکرد تا 4.2 برابر در سطح رک: با ادغام سرورها و استفاده از پردازنده‌های جدید، می‌توان کارایی کلی سیستم را تا 4.2 برابر در یک رک افزایش داد.
  • بهبود عملکرد تا 2.6 برابر به ازای هر وات در مقایسه با نسل دوم پردازنده‌های Xeon اینتل برای کارهای رمزگشایی رسانه‌ای: این بدان معناست که پردازنده‌های جدید E-core برای کارهای رمزگشایی رسانه‌ای، در هر واحد مصرف انرژی (وات)، تا 2.6 برابر نسبت به نسل دوم پردازنده‌های Xeon اینتل، عملکرد بهتری ارائه می‌دهند.

Langman اذعان کرده:

«فرض کنید حدود ۲۰۰ رک در یک مرکز داده میان‌رده معمولی با رک‌های ۱۵ کیلوواتی و سرورهای ۲۲ یونیت دارید، با پیشرفت‌هایی که در عملکرد به ازای هر وات و عملکرد کلی در پردازنده‌های جدید Intel Xeon 6 ارائه کرده‌ایم، می‌توانید ادغام و تبدیل ۳ رک به ۱ رک، ۶۶ رک بداشته باشید که صرفه‌جویی‌ فوق‌العاده‌ای است.» وی پیش‌بینی کرد که این صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌تواند در طول دوره‌ی چهار ساله، به بیش از ۸۴,۰۰۰ مگاوات ساعت برسد.

علاوه بر اخبار مربوط به پردازنده‌های Intel Xeon 6، شرکت اینتل قیمت دو مورد از جدیدترین شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی Gaudi خود را که برای رقابت با پردازنده‌های گرافیکی Nvidia H100 و AMD Instinct MI300X در پردازش مدل‌های زبان بزرگ طراحی شده‌اند، اعلام کرد.

همانند AMD و Nvidia، اینتل نیز قیمت‌گذاری Gaudi را بر اساس یک کلاستر شامل 8 شتاب‌دهنده ارائه کرد. مشتریانی که از یک کیت هوش مصنوعی استاندارد با هشت شتاب‌دهنده Intel Gaudi 2 به همراه یک برد اصلی جهانی استفاده می‌کنند، 65000 دلار و 125000 دلار برای کیت مشابه با هشت شتاب‌دهنده Intel Gaudi 3، پرداخت خواهند کرد.

تفاوت پردازنده‌های Efficient-cores و Performance-cores در چیست؟

Performance-cores

    • مناسب برای محاسبات سطح بالا: این هسته‌ها از نظر فیزیکی بزرگ‌تر و از لحاظ طراحی داخلی پیچیده‌تر هستند. این پیچیدگی به آن‌ها امکان می‌دهد تا تعداد بیشتری از دستورالعمل‌ها را به طور همزمان پردازش کنند و در نتیجه، عملکرد بهتری برای کارهای با نیاز پردازشی بالا را ارائه دهند. همچنین توان پردازشی بیشتری برای انجام محاسبات سنگین مانند ویرایش ویدیو با کیفیت بالا، شبیه‌سازی‌های پیچیده و اجرای هوش مصنوعی دارند.
    • مصرف انرژی بالاتر: به دلیل پیچیدگی بیشتر، این هسته‌ها عموماً مصرف انرژی بیشتری نسبت به E-coreها دارند.

Efficient-cores

    • مناسب برای کارهای پس‌زمینه: این هسته‌ها از نظر فیزیکی کوچک‌تر و از لحاظ طراحی داخلی ساده‌تر هستند. این سادگی باعث می‌شود تا با مصرف انرژی کمتری کار کنند.
    • این هسته‌ها برای وظایف سبک‌تر مانند وب‌گردی، پخش موسیقی و مدیریت ایمیل که نیاز به قدرت پردازشی بالایی ندارند، ایده‌آل هستند.
    • سرعت پایین‌تر: E-coreها معمولاً دارای سرعت کلاک پایین‌تری نسبت به P-coreها هستند. سرعت کلاک پایین‌تر به معنای توانایی پردازش تعداد کمتری دستورالعمل در هر ثانیه است.

سری پردازنده‌های Xeon 6 6700 اینتل می‌تواند حداکثر از دو پیکربندی هسته بهره‌مند باشد:

  • 144 عدد E-core: این پیکربندی برای مراکز داده‌ای ایده‌آل است که اولویت‌شان بر مصرف پایین انرژی و بازده بالا در مدیریت کارهای پس‌زمینه و پردازش‌های با بار سبک‌تر است.
  • 86 عدد P-core: این پیکربندی برای مراکز داده‌ای مناسب است که به عملکرد و توان پردازشی بالا برای محاسبات سنگین مانند هوش مصنوعی، شبیه‌سازی و ویرایش ویدیو نیاز دارند.

نکته: مهم است که توجه داشته باشید این پردازنده‌ها قابلیت پشتیبانی از ترکیبی از هر دو نوع هسته را ندارند. بلکه کاربر در زمان خرید می‌تواند بر اساس نیاز خود، یکی از دو پیکربندی مذکور را انتخاب نماید.

نسخه Sierra Forest از پردازنده‌های Xeon 6، که اولین پردازنده از سری Xeon 6 به شمار می‌رود، بر روی عملکرد بالا تمرکز دارد و از Efficient-cores بهره می‌برد. در مقابل، نسخه Granite Rapids از سری Xeon 6 که در سه ماهه آینده عرضه خواهد شد، از Performance-cores بهره می‌برد. این هسته‌ها احتمالا بر اساس Meteor Lake ساخته شده‌اند و با تمرکز بر عملکرد تک رشته‌ای (single-threaded) و چند رشته‌ای (multi-threaded) برای بارهای کاری با کارایی بالا طراحی شده‌اند.

سخن آخر

در این مقاله در خصوص پردازنده‌های سری ششم اینتل و تاثیرشان در افزایش بهینگی و عملکرد دیتاسنترها صحبت کردیم. همچنین با امکانات 2 مدل پردازنده از این سری با نام‌های 6700 و 6900 آشنا شدیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. آداک فناوری مانیا با عرضه سرور و استوریج با قیمت و کیفیت مناسب در کنار شماست تا بهترین انتخاب را داشته باشید. با مشاورین فنی ما در تماس باشید تا بهترین پیشنهاد را به شما داشته باشند.

 

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

سوم تیرماه 1403
در رویداد رونمایی از
HPE Synergy نسل یازدهم چه گذشت؟