نکاتی که برای انتخاب پردازنده سرور باید بدانید!

نکاتی که برای انتخاب پردازنده سرور باید بدانید!

اگر می‌خواهید پردازنده مناسبی برای سرور خود تهیه کنید، نیاز است تا نکاتی را در این خصوص بدانید. پردازنده‌ها مهم‌ترین بخش سرور شما هستند، از این رو، تصمیم‌گیری در مورد اولویت‌بندی بین عملکرد، مدیریت‌، امنیت و قابلیت‌های هوش مصنوعی می‌تواند دشوار باشد. به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم فاکتورهایی که برای خرید پردازنده سرور مناسب به آن نیاز دارید را معرفی کنیم، با ما همراه باشید.

پردازنده سرور

منظور از پردازنده سرور چیست؟

پردازنده‌ها مغز کامپیوتر هستند و محاسبات، پردازش‌ها و کارهای از این قبیل را بر عهده دارند. گفتنی است که پردازنده‌های سرور با پردازنده‌های PC متفاوت هستند. پردازنده‌ سرور معمولاً برای مدیریت بارهای کاری سنگین‌تر و پیچیده‌تر طراحی شده‌ است که می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تبادل ایمیل، اشتراک‌گذاری فایل و تراکنش‌های پایگاه داده برای یک دفتر یا کارمندان دورکار و مشتریان در سراسر جهان.
  • خدمات مخابراتی که مسیریابی ترافیک شبکه را برای میلیون‌ها دستگاه متصل پردازش می‌کنند.
  • اتصال و کنترل چندین دستگاه در یک خط تولید، از نوار نقاله تا بازوهای رباتیک و دوربین‌ها.
  • وظایف محاسباتی سنگین مانند استفاده از هوش مصنوعی برای نقشه برداری ژنوم یا شبیه‌سازی الگوهای آب و هوایی جهانی.

عوامل قابل توجه در انتخاب پردازنده سرور

انتخاب پردازنده سرور مناسب، به کاربری یا نیاز شما بستگی دارد. این فرآیند شامل تعادل بین نیازهای پیش‌بینی‌ شده و هزینه کل پلتفرم با هدف استفاده بالا است که به معنای عملکرد تمام اجزای پلتفرم سرور در ظرفیت کامل یا نزدیک به آن است. به عبارت دیگر، هدف این است که بیشترین ارزش را از سرمایه‌گذاری‌های فناوری خود کسب کنید و از شرایطی که فناوری شما بدون استفاده می‌ماند، جلوگیری کنید.

خرید پردازنده سرور

هسته‌ها، سرعت کلاک، رشته‌ها و مادربردها

هنگام جستجو برای پردازنده سرور مناسب خود، ممکن است با اصطلاحاتی مانند هسته، رشته و فرکانس مواجه شوید. در ادامه برخی از اصطلاحات مربوط به CPU برای آشنایی بیشتر قرار گرفته‌اند:

  • هسته‌ پردازنده (Processing cores): واحدهای فیزیکی محاسبات در داخل یک پردازنده هستند.
  • رشته‌ها(Threads): خطوط مجازی کد هستند که هسته پردازنده اجرا می‌کند؛ اکثر هسته‌ها می‌توانند تا دو رشته را پردازش کنند.
  • فرکانس (Frequency) یا سرعت کلاک (Clock speed): سرعت پردازش یک رشته توسط یک هسته را اندازه‌گیری می‌کند.
  • کش (Cache): به حافظه اختصاصی داخلی پردازنده اشاره دارد که به پردازنده در اجرای بار کاری کمک می‌کند.
  • توان طراحی حرارتی (TDP): توانایی پردازنده در پراکنده کردن گرمای عملیاتی را توصیف می‌کند که بر حسب وات بیان می‌شود.
  • مادربرد یا برد سرور (Motherboard): پردازنده را در یک سوکت جای می‌دهد و آن را به تمام اجزای دیگر در سرور، از جمله منبع تغذیه، حافظه، ذخیره‌سازها و کارت‌های افزودنی PCIe مانند شتاب‌دهنده‌ها، کارت‌های رابط شبکه (NIC) یا کارت‌های گرافیک/پردازنده‌های گرافیکی (GPU) متصل می‌کند.

    پردازنده‌های Intel طیف گسترده‌ای از هسته‌ها، رشته‌ها، سرعت کلاک و TDP را ارائه می‌دهند تا برای هر کاربردی عملکرد مناسب شما را ارائه دهند. علاوه بر این، ویژگی‌های پیشرفته می‌توانند به بهبود پردازش بار کاری و کارایی سرور برای کاربری‌های تخصصی کمک کنند و در نتیجه کاهش هزینه مالکیت و امکان نوآوری و ارائه خدمات جدید را فراهم کنند.
  • پردازنده‌هایی با شتاب‌دهنده هوش مصنوعی داخلی می‌توانند نیازهای محاسباتی برای استقرار هوش مصنوعی در زمینه اتوماسیون یا تحلیل را کاهش دهد. برخی از پردازنده‌های Intel از Intel Deep Learning Boost (Intel DL Boost) برای تسریع بارهای کاری آموزش و استنتاج هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کنند.
  • قابلیت‌های امنیتی داخلی می‌توانند به ایجاد root of trust در هنگام راه‌اندازی سرور کمک کنند و رمزگذاری سریع داده‌ها را با overhead عملکرد کم ارائه دهند. Intel Software Guard Extensions (Intel SGX) بر روی برخی از پردازنده‌های Intel به محافظت از داده‌ها در حافظه برای سخت‌افزار اضافی پلتفرم کمک می‌کند.
  • واحدهای پردازش گرافیک یکپارچه یا iGPUها می‌توانند برای سرورهایی که بارهای کاری گرافیکی یا بارهای کاری هوش مصنوعی را پردازش می‌کنند مفید باشند که به عملیات نقطه شناور مشابه وابسته هستند. Workstationها نیز اگر برای کارهای تخصصی مانند طراحی به کمک رایانه (CAD) یا رندرینگ ساخته شده باشند، ممکن است از پردازنده‌های سطح سرور استفاده کنند. پردازنده‌های Intel دارای قابلیت‌های گرافیکی هستند که توسط معماری گرافیکی Intel Xe هدایت می‌شوند تا به کاهش نیاز به GPUهای مجزا کمک کنند.
  • پشتیبانی از حافظه کد تصحیح خطا (ECC) با تشخیص و تصحیح فساد داده تک بیتی در حافظه سیستم به بهبود زمان کارکرد سرور کمک می‌کند. پردازنده باید از ECC پشتیبانی کند و سرور شما باید دارای ماژول‌های حافظه ECC باشد تا بتواند از این قابلیت استفاده کند. برخی از پردازنده‌های Intel از ECC پشتیبانی می‌کنند که به ویژه برای شرایط استفاده جاسازی شده یا صنعتی مفید است.

پردازنده‌ سرور برای سرویس‌های ابری

در محیط ارائه دهنده خدمات ابری عمومی (CSP)، تعداد هسته‌ها و رشته‌ها و سرعت کلاک اهمیت ثانویه دارند، زیرا منابع محاسباتی در ابر از سخت‌افزار زیرین جدا شده‌اند. با این حال، دانستن اینکه چه پردازنده‌هایی نمونه‌های ابری مورد استفاده کسب‌ و کار شما را تامین می‌کنند، مزایایی دارد. به دنبال قابلیت‌های امنیتی فعال‌شده توسط سخت‌افزار در پردازنده باشید که می‌تواند با رمزنگاری و جداسازی داده‌ها از سایر بارهای کاری، به محافظت از داده‌های شما در یک محیط چند مستاجره کمک کند.

پردازنده‌ سرور برای سرویس‌های ابری

چه ویژگی در پردازنده سرور اولویت است؟

اگر شما فقط از درصد کمی از کل توان محاسباتی پردازنده خود استفاده می‌کنید، خرید سریع‌ترین پردازنده با بیشترین تعداد هسته برای شما به صرفه نخواهد بود. این کار دقیقا مشابه رفت و آمد به محیط کار با ماشین مسابقه‌ای است. هزینه نگهداری یک پلتفرم سطح بالا برای کارهای ساده ممکن است به طور کامل از مزایای آن بیشتر باشد.

لازم به ذکر است که تمام هسته‌ها به طور یکسان ساخته نشده‌اند. برخی برای بارهای کاری سنگین با قدرت محاسباتی بالا تولید می‌شوند، برخی دیگر دارای گرافیک یکپارچه برای شتاب پردازش ویدیو و هوش مصنوعی هستند، و برخی دیگر ممکن است دارای ویژگی‌های امنیتی و مدیریت یکپارچه برای گسترش قابلیت‌های بخش فناوری اطلاعات باشند. به همین دلایل، باید ویژگی‌هایی را در اولویت قرار دهید که می‌توانند به شما در دستیابی به نتایج تجاری مورد نظر کمک کنند.

اینتل و طراحی مشتری‌ محور آن

اینتل به طور مداوم در حال نوآوری برای طراحی پردازنده‌هایی است که نیازهای خاص مشتریان را در سراسر کاربری‌ها و موارد استفاده هدفمند برآورده کند. پردازنده‌های مقیاس‌پذیر Intel Xeon با سابقه درخشان در پنج نسل موفق، برای هر کاربردی مناسب هستند و به تازگی نسل ششم این پردازنده‌ها نیز وارد بازار خواهند شد. مدل‌های برنزی، نقره‌ای، طلایی و پلاتینیومی سطوح بالایی از عملکرد را برای پشتیبانی از نیازهای رو به رشد مراکز داده، همراه با شتاب‌دهنده هوش مصنوعی و قابلیت‌های امنیتی مبتنی بر سخت‌افزار کلیدی ارائه می‌دهند. در هر خط محصول، مدل‌های تخصصی مانند N-SKU برای شبکه یا M-SKU برای رسانه وجود دارد که برای عملکرد هدفمندتر استفاده از آن‌‌ها به شما توصیه می‌شوند.

بالاتر اشاره کردیم که اینتل برای کسب رضایت مشتریان خود سری پردازنده‌های متفاوتی برای هر کاربری روانه بازار کرده است. سری‌های D ،E ،W ،Y ،S ،H ،Q و… از جمله این پردازنده‌ها هستند.

سخن آخر

در این مقاله در خصوص پردازنده سرور و اصطلاحات مربوط به آن صحبت کردیم، همچنین به پردازنده مناسب محیط های ابری اشاره نمودیم، به ویژگی‌های در اولویت سرور سر زدیم و در آخر به اینتل و طراحی مشتری محور آن پرداختیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشبد. آداک فناوری مانیا با عرضه سرور و استوریج با قیمت و کیفیت مناسب در کنار شماست تا بهترین انتخاب را داشته باشید. با مشاورین فنی ما در تماس باشید تا بهترین پیشنهاد را به شما داشته باشند.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

سوم تیرماه 1403
در رویداد رونمایی از
HPE Synergy نسل یازدهم چه گذشت؟