منظور از پسوندهای پردازنده Intel Xeon چیست؟

منظور از پسوندهای پردازنده Intel Xeon چیست؟

تا به حال به پسوند انتهای نام پردازنده‌های اینتل (Processor Suffix) دقت کرده‌اید؟ اینکه این پسوند‌ها چه تاثیری بر روی عملکرد آن پردازنده دارند و اصلا هدف اینتل از این کار چه بوده است؟ همانطور که می‌دانید پردازنده Intel Xeon با هدف پردازش در سرور‌ها و ایستگاه های کاری طراحی و ساخته شدند و از خیلی جهات با پردازنده های دسکتاپ متفاوت هستند.  
در این مقاله به کاربرد پردازنده های Intel Xeon در محیط های کاری مختلف خواهیم پرداخت. 

کاربردهای پردازنده Intel Xeon

پردازنده‌های Intel Xeon‌ به طور گسترده در سرورهای وب، پایگاه داده، مجازی‌سازی، محاسبات ابری و کلان داده استفاده می‌شوند. همچنین این CPUها در ایستگاه‌های کاری برای مهندسان، طراحان گرافیکی، دانشمندان داده و سایر کاربرانی که به قدرت محاسباتی بالایی نیاز دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. گفتنی است که Xeon‌ها در سیستم‌های محاسباتی سنگین مانند کلاسترهای محاسباتی و ابررایانه‌ها برای انجام محاسبات پیچیده علمی و مهندسی نیز به کار می‌روند.

پردازنده Intel Xeon

منظور از پسوند در مدل‌های پردازنده‌ Intel Xeon چیست؟

اینتل برای Workloadها و محیط‌های کاری مختلف پردازنده‌های متنوعی روانه بازار کرده که بتوان بهترین عملکرد را برای هر حوزه دریافت کرد، از این رو برای تفکیک این پردازنده‌ها از هم، با قرار دادن پسوندهایی در انتهای نام آن‌ها این کار را انجام داده است. پسوندهای ذکر شده به شرح زیر هستند:

سری H: پردازنده‌های سری H بیشترین تعداد هسته‌ها را در بین پردازنده‌های Intel Xeon به خود اختصاص داده‌اند. اگر برای کاربری‌های پایگاه داده و تحلیل و آنالیز دیتا به دنبال یک پردازنده مناسب هستید، این سری گزینه مناسبی برای شما خواهند بود، چرا که برای انجام اینکار به شتاب‌دهنده‌های DSA و IAA مجهز شده اند. (DB and Analytics)

سری M: این پردازنده‌ها برای اجرای عملیات‌های مرتبط با رسانه، هوش مصنوعی و محاسبات سنگین بهینه‌سازی شده اند و با استفاده از تکنولوژی AVX، عملکرد بهتری در هر وات مصرفی ارائه می‌دهند. (Media Transcode)

سری N: پردازنده‌های سری N به طور خاص برای اجرای وظایف شبکه‌ای و مجازی‌سازی طراحی شده‌اند و قابلیت‌های لازم برای پشتیبانی از این کاربردها را دارند. در واقع این پردازنده‌ها برای بار کاری‌های NFV و شبکه، مانند: روتینگ لایه 3، 5G UPF ،OVS DPDK، روتر VPP FIB ،VPP IPsec، سرور وب/NGINX ،vEPC ،vBNG و vCMTS طراحی شده‌اند. (Network/5G/Edge (Hight TPT/Low latency))

سری S: استفاده شده برای مواردی چون ذخیره‌سازی UMA با پهنای باند افزایش یافته UPI برای SKUs اصلی. به زبان ساده‌تر، این پردازنده‌ها برای استفاده در سیستم‌هایی با دسترسی یکنواخت به حافظه و با پهنای باند افزایش یافته بین پردازنده‌ها بهینه‌سازی شده است. (Storage and HCI)

سری P: این سری پردازنده‌ها برای محیط‌های ابری IaaS طراحی شده‌اند تا فرکانس بالایی را با توجه به محدودیت‌های TDP دریافت کنید. (Cloud – IaaS)

سری Q: این پردازنده‌ها به دلیل استفاده از خنک‌کاری مایع، می‌توانند در فرکانس‌های بالاتر کار کنند و عملکرد بهتری داشته باشند، بدون اینکه نیاز به افزایش توان طراحی حرارتی (TDP) داشته باشند. (Liquid Cooling)

سری U: این پردازنده‌ها برای پلتفرم‌های خاصی طراحی شده‌اند و دارای هسته‌ها، پهنای باند حافظه و ظرفیت ورودی/خروجی کافی برای عملکرد مناسب است. این محصول با یک پردازنده واحد قابل استفاده است. (One Socket Optimized)

سری V: پسوند V در پردازنده Intel Xeon، به محصولی اشاره می‌کند که برای بهبود کارایی مدیریت منابع محاسباتی طراحی شده است و می‌تواند تعداد بیشتری هسته پردازنده و ماشین‌های مجازی را در هر رک ارائه دهد. (Cloud- SaaS)

سری Y: این سری از ویژگی Intel SST-Performance Profile استفاده می‌کند. به این معنا که می‌توان فرکانس پایه پردازنده را در صورت استفاده از تعداد کمتری هسته افزایش داد. این ویژگی باعث می‌شود که پردازنده‌ها انعطاف‌پذیرتر باشند و بتوانند در شرایط مختلف به طور بهتری عملکرد داشته باشند. با کمک این پردازنده می‌توانید شخصی سازی کنید؛ به این صورت که خودتان مقدار هسته و فرکانس را تنظیم و انتخاب کنید. (Speed Select)

اگر در مورد پردازنده فوق العاده سری y اینتل زئون کنجکاو هستید، پیشنهاد می‌کنیم به مقاله سرور شخصی سازی شده خود را با پردازنده Xeon Y بسازید!مراجعه کنید.

سخن آخر

در این مقاله با پردازنده Intel Xeon، کاربردهای آن و انواع Processor Suffixها آشنا شدیم، امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

آداک فناوری مانیا با 14 سال سابقه درخشان در خصوص فروش سرور و تجهیزات شبکه در کنار شما خواهد بود تا بهترین انتخاب را داشته باشید. 

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *