عدم به روز رسانی آنتی‌ویروس منجربه کاهش سرعت اجرای نرم‌افزار می شود

یک کارشناس نرم‌افزار گفت: کاهش سرعت اجرای نرم‌افزار یکی از مهم‌ترین مشکلات کاربران است که آن را می‌توان پیامد عدم به روز رسانی آنتی‌ویروس دانست.

کامران کاظمی اظهار کرد: به‌روزرسانی آنتی‌ویروس و به‌روز کردن بانک اطلاعاتی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا به این ترتیب نرم‌افزار قادر خواهد بود آخرین ویروس‌هایی که تولید شده‌اند را شناسایی کرده و از بین ببرد.

وی تصریح کرد: نشانه‌ها و علایم آلوده بودن ایمیل‌ها به کرم‌های کامپیوتری و تروجان‌ها متفاوت است، به طوری که ممکن است فایل آلوده شده خود را در محل‌های دیگری کپی کند و این عمل ممکن است تا جایی که هارددیسک شخص فضای خالی داشته باشد، ادامه یابد و همچنین ممکن است یک کپی از فایل آلوده شده خودش را به تمام آدرس‌هایی که در ای‌میل فرد موجود است بفرستد و یا ممکن است ویروس باعث فرمت شدن هارددیسک شود که این باعث از دست دادن فایل‌ها و نرم‌افزارهای موجود بر روی کامپیوترخواهد شد.

کاظمی به برنامه‌هایی که به طور مخفیانه برروی سیستم نصب می‌شوند اشاره کرد و افزود: احتمال دارد ویروس‌های کامپیوتری یک برنامه‌ای را به‌طور مخفیانه بر روی سیستم نصب کنند و این نرم‌افزارهای جاسوسی ممکن است از طریق کامپیوتر شما شروع به انتشار و پخش کردن ویروس به دیگر کامپیوترهایی که به نحوی با رایانه شما در ارتباط بوده‌اند، کنند.

این کارشناس نرم‌افزار خاطرنشان کرد: ویروس ممکن است باعث کاهش سطح امنیتی کامپیوتر شود و این می‌تواند دست هکرها برای ورود به سیستم شخص را باز بگذارد.

به گفته او ممکن است کاربر یک ای‌میلی را دریافت کند، مبنی بر اینکه یک فایل بسیار مهمی ضمیمه این ای‌میل است و موقعی که این فایل را باز می‌کند، پنجره‌های محاوره‌ای مکرری را مشاهده می‌کند و یا ناگهان متوجه افت عملکرد نرمال کامپیوتر خود می‌شود و همچنین احتمال دارد برخی افراد به کاربر مد نظر بگویند که ای‌میلی را از طرف وی دریافت کرده‌اند که یک فایل ضمیمه‌ای برای آن‌ها ارسال شده است و این درحالی است که کاربر اصلاً چنین کاری را انجام نداده است و باید گفت که این فایل ضمیمه شده در ایمیل می‌تواند پسوندهایی مانندvbs, scr, bat و exe داشته باشد.

کاظمی در ادامه به علایم ویروسی بودن کامپیوتر اشاره کرد و گفت: در زمان بروز برخی نشانه‌ها کاربر متوجه می‌شود که سیستم وی ویروسی شده است، به طوری که ممکن است سیستم عامل ویندوز شخص به هیچ وجه فعال نشود با وجود اینکه شخص مطمئن است که هیچ تغییری در سیستم اعمال نکرده و یا هیچ نرم‌افزار جدیدی را نصب و یا حذف نکرده است.

این کارشناس نرم‌افزار در ادامه به عملکرد مودم در برخورد با ویروس تأکید کرد و افزود: مودم به طور دائم در فعالیت است و کاربر متوجه روشن و خاموش شدن چراغ روی مودم به‌طور متناوب می‌شود و این درحالی است که در آن لحظه شخص از مودم استفاده نمی‌کند و این می‌تواند نتیجه عملکرد یک نرم‌‌‌افزار مخفی نصب شده بر روی سیستم شخص باشد.

وی یادآور شد: زمانی که ویندوز بالا نمی‌آید به دلیل این است که برخی از فایل‌های سیستمی آسیب دیده یا از بین رفته است که در این حالت شخص یک پیام خطا همراه با لیستی از فایل‌های آسیب دیده یا از بین رفته را دریافت خواهد کرد.

کاظمی خاطرنشان کرد: در زمانی که سیستم مورد حمله ویروس قرار می‌گیرد سرعت اجرای نرم‌افزارها و بوت شدن کامپیوتر پایین می‌آید و همچنین یکی دیگر از علائم ویروسی بودن سیستم این است که کاربر پیامی مبنی بر ناکافی بودن حافظه کامپیوتر شخص دریافت می‌کند و این در حالی است به اندازه کافی رم بر روی سیستم نصب شده است.

وی در ادامه به این نکته تأکید کرد که برخی از برنامه‌ها در حین اجرا به طور مکرر هنگ می‌کنند و حتی اگر کاربر نرم افزار را حذف و دوباره نصب کند نیز با همان مشکل روبه‌رو خواهد بود که این خود از علائم بارز ویروسی بودن سیستم است.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *