تهدیدهای امنیتی نوظهور: سیستم‌عامل آندروید

تهدیدهای امنیتی نوظهور: سیستم‌عامل آندروید

یکی دیگر از نگرانی‌های فزاینده امنیتی در این گزارش افزایش تعداد و تنوع نرم‌افزارهای مخرب ویژه Android است که به تدریج آسیب‌پذیری این سیستم‌عامل پرکاربرد را افزایش می‌دهد. دلیل بیشتر شدن تهدیدهای مبتنی بر آندروید، تنها افزایش تعداد کاربرانی است که از این نوع سیستم‌عامل در تلفن‌های همراه و تبلت‌های خود استفاده می‌کنند.

معضلی به نام شبکه‌های اجتماعی

به جرات می توان گفت که شبکه‌های اجتماعی اکنون به یک معضل امنیتی در اینترنت تبدیل شده‌اند. بسیاری از تبهکاران و مجرمان رایانه‌ای این شبکه‌ها را به عنوان هدف سهل‌الوصول خود برای انتشار آلودگی، ایجاد اختلال و نیز سرقت اطلاعات تلقی می‌کنند. بیشتر تمرکز آنها روی دسترسی‌ به حساب‌های کاربری اعضای شبکه‌های اجتماعی است تا بدون هیچ دردسری اطلاعات و داده‌های محرمانه مورد نظر خود را جمع‌آوری کنند.

کاربران این شبکه‌ها اکنون باید بیشتر مراقب صفحات تقلبی مربوط به شبکه‌های مشهور اجتماعی باشند.

سیستم‌عامل مک هم دیگر امن نیست

سیستم‌عامل Mac OS X شرکت اپل نیز برخلاف تصور موجود در برابر انواع خاصی از ویروس‌ها و بدافزار‌ها آسیب‌پذیر است. این نوع ازکدهای مخرب که به طور مداوم در حال افزایش هستند، به نحوی طراحی و منتشر می‌شوند تا بتوانند سد محکم دفاعی در سیستم‌های عامل مک را به راحتی دور بزنند و دست کم کامپیوترهای مبتنی بر سیستم‌های عامل شرکت اپل را با اختلال عملیاتی مواجه کنند.
 
نمونه‌ای از ویروس‌هایی که در ماه‌های اخیر تنها برای هدف گرفتن سیستم‌های عامل Mac OS X منتشر شده‌اند، تروژان خطرناکی با عنوان FlashBack بود که موفق به آلوده کردن بیش از نیم میلیون رایانه در سرتاسر جهان گردید.

و اما … ویروس فلیم

بدون شک، در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۲، ویروس فلیم بزرگ‌ترین و خبرسازترین موضوع رسانه‌ای در حوزه امنیت اطلاعات بود. پیچیدگی و قابلیت‌های این ویروس از همان ابتدا این ذهنیت را ایجاد کرد که یک گروه سازمان یافته احتمالا با پشتیبانی یک یا چند دولت خاص در تولید، توسعه و انتشار آن نقش دارند.

توانایی‌های فلیم و عدم شناسایی آن (در ابتدا) توسط بسیاری از شرکت‌های امنیتی باعث شد تا قبل از کشف اولیه آن اثرات مخربی در برخی از مراکز حساس سازمانی در خاورمیانه مانند وزارت نفت ایران و… گزارش شود؛ هرچند که بسیاری از شرکت‌های ضدویروس توانسته بودند از همان ابتدا و بدون شناسایی و ثبت امضای این بدافزار و تنها با استفاده از روش‌های پیشگیرانه، از نفوذ و فعالیت فلیم جلوگیری کنند به هر حال ماجرای جنجالی فلیم، درس‌های فراوانی به کارشناسان شبکه و امنیت شبکه آموخت تا بیش از پیش مساله حفاظت پیشگیرانه از شبکه‌های سازمانی را جدی بگیرند.

جلوگیری از نفوذ و انتشار یک تهدید رایانه‌ای در شبکه‌های سازمانی، همواره بهتر از کشف و شناسایی آن پس از نفوذ و به جا گذاردن اثرات تخریبی است که ممکن است برای بسیاری از سازمان‌ها خسارت‌های هنگفت و غیرقابل جبران به بار آورد.

درست به همین دلیل به کاربران خانگی اینترنت و مدیران شبکه‌های سازمانی توصیه شده است تا درکنار ابزارهای امنیتی معمول، از روش‌های پیش شناسایی بدافزارها و راهکارهای پیشگیرانه برای انسداد حملات مخرب اینترنتی استفاده کنند و سایر جوانب حفاظتی در رایانه‌های خود را جدی بگیرند.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *