چرا باید از ورود گوگل به حوزه سخت افزار ترسید؟

13 دي 1395      0 دیدگاه

شرکت آداک فن آوری مانیا-اخبار ای تی

اولین جرقه های ورود گوگل به حوزه سخت افزار در سال 2011 زده شد زمانی که این کمپانی، با پرداخت مبلغ 12.5 میلیارد دلار شرکت موتورولا را خریداری کرد. اقدامی که اگرچه در ابتدا موجی از نگرانی را در میان کمپانی فعال در این حوزه به وجود آورد اما طولی نکشید که گوگل از خرید خود منصرف شد و در آغازین ماه های سال 2014، موتورولا را با قرارداری 3 میلیارد دلاری به شرکت لنوو واگذار کرد. با تک شات همراه باشید.

با این حال، این کمپانی بزرگ همچنان به تمرکز خود در حوزه نرم افزار ادامه داد و سیستم عامل اندروید خود را با کمک چند شرکت بزرگ دیگر، به جایی رساند که نه تنها پلتفرم محبوب iOS کمپانی اپل را به حاشیه راند، بلکه سهم حداکثری بازار پلتفرم ها را نیز از آن خود کرد و اکنون شرکت های تولیدکننده گوشی های هوشمند، راهی جز استفاده از سیستم عامل اندروید در اسمارت فون های خود ندارند.

اگرچه گوگل در طی سال های اخیر، حرکاتی هر چند نصفه و نیمه را در تولید گوشی های هوشمند از خود نشان داده بود و با واگذاری فرآیند ساخت اسمارت فون های سری نکسوس خود به شرکت هایی همچون سامسونگ، اچ تی سی و هوآوی از تمایل خود برای حضور در این عرصه خبر داده بود، اما امسال سیاستی جدید را اتخاذ و تمامی مراحل ساخت اسمارت فون جدید خود یعنی پیکسل را به دست مهندسان داخلی خود واگذار کرد.

گوشی های پیکسل گوگل در شرایطی رونمایی و روانه بازار شدند که خبرها از اوضاع نه چندان مطلوب شرکت های بزرگی همچون اپل و سامسونگ در زمینه فروش گوشی های هوشمند خبر می دهد. همانطور که می دانید سامسونگ اخیراًً با اسمارت فون گلکسی نوت 7 خبرساز شد و شرکت اپل نیز با عرضه آیفون های 2016 که از قابلیتی اساسی یعنی ورودی هدفون بی بهره اند، زیر بار انتقادات زیادی قرار گرفت. از این رو، به نظر می رسد که همه چیز برای اوج گیری گوگل با گوشی های پیکسل و پیکسل ایکس ال که هر دو با مشخصاتی قدرتمند و ویژگی هایی کم نظیر روانه بازار شدند، آماده است.

در حال حاضر، گوگل با سیستم عامل اندروید خود توانسته است چیزی حدود 88 درصد از بازار پلتفرم های جهان را در دست بگیرد و به نوعی در این حوزه یکه تازی کند. حال شواهد حاکی از این است که این شرکت قصد دارد تا از همان شیوه ای که از طریق آن، رقبای موتور جست و جوی خود را به طور کامل نابود کرد، در حوزه سخت افزار نیز استفاده کرده و بر یکی دیگر از بلندپروازی های خود یعنی تسلط بر بازار محصولات سخت افزاری نیز جامه عمل بپوشاند.

هم اکنون شرکت هایی همچون سامسونگ، ال جی، سونی، هوآوی وغیره به طور غیرقابل انکاری به سیستم عامل اندروید گوگل وابسته اند و این یعنی آسیب پذیری بالای این شرکت ها که هر لحظه بقای آن ها را تهدید می کند. به بیانی ساده تر، اگر گوگل به ناگاه تصمیم بگیرد که دیگر بروزرسانی های نرم افزاری و ویژگی های جدید سیستم عامل اندروید را در اختیار این شرکت ها قرار ندهد و تنها گوشی های داخلی خود را به این بروزرسانی ها مجهز کند، دیگر شانسی برای این شرکت ها باقی نخواهد ماند و قطعاًً یارای رقابت با گوگل را نخواهند داشت.

البته اگر علاقه‌مندان به خبرهای فناوری به یاد داشته باشند، پس از خرید شرکت موتورولا توسط گوگل، شرکت سامسونگ در سال 2012 و در واکنش به این اقدام گوگل اعلام کرد که به وابستگی خود به اندروید پایان خواهد داد و طراحی سیستم عاملی جدید در دستور کار مهندسان این شرکت قرار خواهد گرفت. اقدامی که اگرچه به تولید سیستم عامل Bada و عرضه چند اسمارت فون منجر شد، اما محبوبیت پلتفرم اندروید کجا و سیستم عامل نوپای Bada کجاً !

با این حال، اقدام گوگل برای ورود به حوزه سخت افزار آشفتگی شرکت های تولید کننده گوشی های هوشمند همچون ال جی و سامسونگ را به دنبال داشته و آن ها را به یافتن کسب و کارهایی جدید و سرمایه گذاری در بازارهای نوظهور سوق داده است. همچنین، شرکت اچ تی سی که در طی سال های اخیر نتوانسته توفیق چندانی در فروش گوشی های هوشمند به دست آورد، سرمایه گذاری کلانی را در فناوری واقعیت مجازی انجام داده و خود را به عنوان یکی از پیشگامان این عرصه معرفی کرده است.

از طرفی دیگر، محصولات گوگل از تفاوت های عمده ای نسبت به نمونه های مشابه موجود در بازار برخوردارند چرا که این شرکت، کوهی از اطلاعات را از طریق اکوسیستم خود جمع آوری کرده و در اختیار دارد. جالب است که بدانید هوش مصنوعی گوشی پیکسل گوگل موسوم به Google Assistant توانست در رقابت با نمونه هایی همچون سری اپل و کورتانا مایکروسافت پیروز شود که دلیل این موفقیت در اطلاعاتیست که بواسطه حساب های کاربری کاربران جمع آوری و به این هوش مصنوعی تزریق شده است.

در این بین، برخی کارشناسان، ورود گوگل به حوزه سخت افزار را محکوم به شکست می دانند و عنوان کرده اند که این کمپانی به سرنوشت شرکت هایی همچون مایکروسافت و آمازون دچار خواهد شد. اما بعید به نظر می رسد که چنین سرنوشتی برای گوگل رقم بخورد چرا که نمی توانیم این شرکت را به مایکروسافت و یا آمازون مقایسه کنیم چرا که هم اکنون گوشی های پیکسل این شرکت، با استقبال خوبی از سوی خریداران همراه شده اند.

البته اسمارت فون های پیکسل، تنها بخشی از محصولاتی هستند که قرار است در حوزه سخت افزاری به رقابت با نمونه های موجود در بازار بروند. چرا که دستگاه های دیگری همچون اسپیکر هوشمند گوگل هوم و هدست واقعیتت مجازی DayDream نیز در این راستا تولید شده اند که توانسته اند بسیار موفق‌تر از رقبای خود عمل کنند.

در هر حال، شواهد از عزم جدی کمپانی گوگل برای ورود به حوزه سخت افزار و شاهد هم کنار زدن بی رحمانه شرکت هایی که از سیستم عامل اندروید آن استفاده می کنند، خبر می دهند. بنابراین، شرکت ها می بایست اقداماتی را به منظور جلوگیری از بروز چنین سرنوشتی برای آن ها در دستور کار خود قرار دهند که برخی از آن ها عبارتند از:

1.پایان وابستگی
بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا به گوگل و به طور خاص به سیستم عامل این شرکت وابسته اند و همین امر منجر به آسیب پذیری شدید آن ها شده است. اکنون شرکت های تولیدکننده گوشی های هوشمند تنها دو راه پیش روی خود دارند؛ یا همچنان به گوگل و سیستم عامل این شرکت دل ببندند و یا پلتفرمی جدید را برای خود طراحی و گوشی های خود را تحت این پلتفرم روانه بازار کنند. اگرچه در حال حاضر، انتخاب گزینه نخست می تواند سود و درآمدی کلان را برای این شرکت ها به دنبال داشته باشد، اما اگر گوگل نوار این وابستگی را قطع کند، چیزی از این آن ها باقی نخواهد ماند.

2. ارائه خدمات جدید
کمپانی گوگل خدمات گسترده ای اعم از جیمیل، نقشه، یوتیوب و چندین سرویس دیگر را برای کاربران عرضه کرده است. حال تنها راه برای رقابت با گوگل در این عرصه، ارائه خدماتی جدید و منحصر به فرد است که بتواند نگاه کاربران را به خود جلب کند. بنابراین، در کنار تمرکز بر روی بخش سخت افزار، می بایست نیم نگاهی نیز به حوزه نرم افزار و سرویس هایی از این قبیل داشت.
در مجموع باید گفت که گوگل در حال تبدیل شدن به یک غول بی شاخ و دم است که به راحتی می تواند تمامی رقبای خود را از راه به در کند، بنابراین، شرکت های فعال در این عرصه می بایست تلاش ها و اقدامات خود را برای در امان ماندن از تهدیدهایی که این کمپانی متوجه آن ها خواهد کرد، دو چندان کنند.


به اشتراک بگذارید :

منبع:تک شات

  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com