اچ پی بعد از 76 سال دو پاره شد

12 آبان 1394      0 دیدگاه

یکی از مشهورترین نمادهای سیلیکون ولی و پدرخوانده این دره تکنولوژی که ۷۶ سال قبل توسط دو فارغ التحصیل استنفورد پایه گذاری شده بود  حالا با توجه به ملزومات روز تجارت در حوزه کامپیوتر و IT در این هفته به دو شرکت کوچکتر تقسیم می‌شود. Hewlett-Packard یکی از نخستین شرکتهایی بود که پایه‌گذار چیزی است که امروزه آن را سیلیکون ولی می‌شناسیم. این شرکت در سال ۱۹۳۹ توسط دو فارغ‌التحصیل استنفورد در یک گاراژ در  Palo Alto کالیفرنیا بنیان گذاشته شد. 

از این پس HP کامپیوترهای شخصی و پرینتر می‌فروشد و Hewlett Packard Enterprise سیستم‌های کامپیوتری نظیر سرور ، نرم‌افزار و سرویس‌های تکنولوژیک را عرضه خواهد کرد.

اچ‌پی برای سال‌ها به عنوان شرکتی شناخته می‌شد که مهندسی دقیقی و کاملی از بازار دارد و به تدریج به یک شرکت بزرگ بین‌المللی تبدیل شد که مجموعه متنوعی از کامپیوترها یا سرویس‌های تکنولوژیک را عرضه می‌کرد. 

اما رشد سریع تلفن‌های هوشمند و سیستم‌های رایانش ابری کار را به جایی رساند که هیات مدیره HP سال گذشته تصمیم گرفت این شرکت را به شرکت کوچک‌تر تقسیم کند تا هر دوشرکت متمرکزتر بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. حالا و از این پس HP کامپیوترهای شخصی و پرینتر می‌فروشد و Hewlett Packard Enterprise سیستم‌های کامپیوتری نظیر سرور ، نرم‌افزار و سرویس‌های تکنولوژیک را عرضه خواهد کرد. 

حالا از روز دوشنبه دو شرکت به طور مجزا در بازار بورس نیویورک حضور خواهند داشت. 

یک متخصص تکنولوژی در شرکت تحقیقاتی فورستر می‌گوید : آن‌ها ( اچ‌بی) ضرورت حضور در بازار موبایل را نادیده گرفتند. 

شاید یکی از مهمترین نقاط ضعف دیگر اچ بی در بازار نادیده گرفتن ضرورت حضور در بازار رایانش ابری باشد، چیزی که شرکت هایی مثل آمازون را به عرش بازار رسانده است. مایکروسافت و شرکت دل ( با خرید ۶۷ میلیارد دلاری اخیرش)  تلاش کرده‌اند در این بازار جدید حضور قابل قبولی داشته باشند. 

از روز دوشنبه دو شرکت به طور مجزا در بازار بورس نیویورک حضور خواهند داشت

شرکتی چون IBM اما مسیر دیگری رفت و کلا بخش فروش کامپیوترهای شخصی‌، میکروپروسسور و سرورهایش را فروخت که دچار افت فروش در همه آنها شده بود. آی‌بی‌ام تلاش کرد سرمایه‌گذاری جدیدی در بخش‌های پرپتانسیل مثل تحلیل داده، امنیت و رایانش ابری داشته باشد. 

 

در سپتامبر ۱۹۹۳ دیوید پاکارد ( سمت راست تصویر بالای خبر )‌ یکی از بنیانگذاران Hewlett-Packard از کناره‌گیری و بازنشستگی خود از سمت ریاست هیات مدیره این شرکت خبر داد. او در آن زمان ۸۱ سال داشت و این شرکت را در ۱۹۳۹ با کمک William R. Hewlett ( سمت چپ تصویر بالای خبر ) پایه گذاری کرده بود. 

 

در سپتامبر سال ۲۰۰۱ مدیرعامل وقت  Hewlett-Packard یعنی کارلی فیورینا ( که این روزها یکی از نامزدهای جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست) در کنار  Michael Capellas  مدیرعامل شرکت کامپک در حال سخنرانی‌اند. Hewlett-Packard شرکت کامپک را به قیمت ۲۵ میلیون دلار خریداری کرده بود و به اعتقاد بسیاری این اتفاق یکی از اشتباهات بزرگ اچ پی بوده است. اشتباهی که امروز برای جبران آن از HP Enterprise سخن به میان می آید.

مگ ویتمن: گر چه اچ پیِ بزرگ به دو موسسه کوچک تر تقسیم شده اما آنها برای پیشرفت در تولید چشم اندازهای بلند مدت دارند و مردم هرگز نام HP را فراموش نخواهند کرد.

اما این جدایی که از همین دیروز اجرایی شده، باعث نمی شود تا موارد مرتبط به گذشته را از بین ببرند یا به دست فراموشی بسپارند. به گزارش نیویورک تایمز، هر دو شرکت جدید تصمیم دارند از مکان های پرخاطره اچ پی در پالو آلتو استفاده های جدیدی داشته باشند. آنها هدف از حفظ این مکان ها را یادآوری تاریخ 77 ساله فعالیت برندشان ذکر کرده اند.

هر دو شرکت مستقل HP اختیار و امکان استفاده از گاراژی که نخستین بار در سال 1939 میلادی شرکت هیولت پاکارد در آن پایه‌گذاری شد، را خواهند داشت. این پارکینگ در واقع نخستین دفتر اچ پی بود که توسط دیوید پاکارد و ویلیام ردینگتون هیولت و با سرمایه ابتدایی ۵۳۸ دلار تاسیس شد و آنها نام های خود را روی کمپانی گذاشتند.

کارمندان هر دو بخش می توانند از نخستین کامپیوترها، پرینترها و دیگر محصولات قدیمی اچ پی در موزه شرکت استفاده و در مورد تاریخچه آنها اطلاعات کسب کنند.

مدیرعامل اچ پی، مگ ویتمن، از سال 2011 ضرورت تقسیم این شرکت به دو کمپانی مجزا را اعلام کرده بود و اعتقاد داشت چنین اقدامی یک الزام محسوب می شود. او در مصاحبه هفته گذشته خود به این نکته اشاره کرد اگر چه اچ پیِ بزرگ به دو موسسه کوچک تر تقسیم شده اما آنها برای پیشرفت در تولید چشم اندازهای بلند مدت دارند و مردم نیز هرگز نام HP را فراموش نخواهند کرد.

اما حالا که از تقسیم شدن اچ پی به دو شرکت مجزا حرف زدیم و با HP Enterprise نیر آشنا شدید، بد نیست مقاله سابق آداک فن آوری مانیا در رابطه با لوگوی HP Enterprise را نیز مطاله نمایید:

لوگوی HP Enterprise

 


به اشتراک بگذارید :

منابع: لینکداین شرکت اچ پی، itiran.com و دیجیاتو

کلمات کلیدی
  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com