اچ‌پی سرانجام ايتانيوم را کنار می‌گذارد

29 آبان 1392      0 دیدگاه

اچ‌پی مدت زيادی است که به استفاده از پردازنده‌های خانواده ايتانيوم ادامه داده و آن‌ها را به‌سادگی کنار نگذاشته‌است. پردازنده‌های ايتانيوم بسياری از ويژگی‌های نياکان خود يعنی پردازنده‌های مبتنی بر ISA يا معماری دستورالعمل قديمی PA-RISC اچ‌پی را دارا است و از اين‌رو جزو محصولات اصيل هيولت‌پکارد محسوب می‌شود. اما سرانجام اچ‌پی نيز به اين نتيجه رسيده‌است که بايد آن‌ها را با تراشه‌های جديد جايگزين کند و از همين‌رو به‌تازگی اعلام کرده‌است که در سرورهای سری NonStop که در زمره حساس‌ترين و مهم‌ترين سرورهای اين شرکت محسوب می‌شوند به‌جای ايتانيوم از تراشه‌های مبتنی بر معماری x86 استفاده خواهدکرد. با اينکه هنوز مدل دقيق پردازنده‌های x86 اعلام نشده‌است اما تقريباً مشخص است که از پردازنده‌های سری Xeon E7 V2 اينتل استفاده خواهدشد.

سرورهای NonStop نه سرورهایی معمولی بلکه سامانه‌های يکپارچه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری‌ای هستند که در محيط‌هایی با اهميت مضاعف به‌کار می‌روند و همانطور که از نامشان برمی‌آيد ويژگی‌های خاصی دارند از جمله اينکه مقاومت سخت‌افزاری‌شان بالا است؛ دارای سامانه‌های خود-ترميم هستند؛ و می‌توانند در صورت وقوع ايراد در يکی از اجزا، به‌صورت خودکار از نو پيکربندی شوند. علاوه بر اين، وقتی سرور در حال کار است می‌توان بدون نياز به متوقف کردن آن، برخی از اجزای سخت‌افزاریش را جدا کرد. بديهی است که در سيستم‌هایی چنين پيچيده نمی‌توان به‌راحتی يک قطعه مهم به‌نام سی‌پی‌يو را با يک سی‌پی‌يوی جديد با معماری متفاوت جايگزين کرد. و شايد از جمله عللی که باعث شده‌بود اچ‌پی تا مدت‌ها بر استفاده از پردازنده‌های ايتانيوم پافشاری کند همين مورد بوده‌است. اما سرانجام اين دگرگونی رخ داده‌است و البته بايد در ساختار اين سرورها تغييرهای زيادی صورت بگيرد و برای مثال، اتصالات داخلی ServerNet جای خود را به InfiniBand خواهندداد.

اچ‌پی مدعی است همه (100 درصد) ده شرکت برتر توليدکننده جهان از سرورهای NonStop استفاده می‌کنند و بيش از 122 ميليارد دلار تراکنش‌های مالی حيطه سوخت در ايالات‌متحده توسط اين سرورها انجام می‌شود.

اچ‌پی درحال حاضر فرآيند گذار از ايتانيوم به x86 را در سرورهای سری Integrity Superdome نيز آغاز کرده‌ و اظهار داشته‌است که مشتريان اين سرورها می‌توانند به‌انتخاب خود يا همچنان به‌استفاده از ايتانيوم ادامه دهند يا طی چند سال آتی پردازنده‌های x86 را در آن جايگزين کنند. معمولاً چرخه کاری هر سری از تراشه‌های x86 در سرورهای استاندارد سه‌ سال است اما سرورهای Integrity Superdome جزو گونه‌هایی محسوب می‌شوند که برای دوره‌های طولانی‌تر ده‌ساله يا بيشتر طراحی شده‌اند. در نتيجه واحدهای آی‌تی در شرکت‌ها و سازمان‌ها هرگز از طرح‌های مربوط به جايگزينی يا ايجاد تغيير در اينگونه سرورها استقبال نمی‌کنند چون هم در کارها وقفه ايجاد می‌‌کند و هم فرآيند جايگزينی اجزاء کار سخت‌تری است.


به اشتراک بگذارید :

منبع: ماهنامه شبکه به نقل از itworld

کلمات کلیدی
  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com