قابلیت Transcoding بر روی ذخیره سازهای تحت شبکه NAS

23 فروردين 1395      0 دیدگاه

ترنس کدینگ پروسه تبدیل فایل های ویدیویی به فرمت جهانی MP4 می باشد. این قابلیت با گستره وسیعی از پخش کننده های مدیا(فایل صوتی و تصویری) مانند موبایل ها و تلویزیون های هوشمند سازگاری دارد.تبدیل فایل ها به محدودی گسترده ای ازرزولوشن های مختلف در شبکه های گوناگون میتواند تجربه ی مناسب برای مشاهد ه ی تصاویرو ویدیوها باشد. تولید کنندگانی چون QNAP ،EMC و Hitachi از این تکنولوژی در دستگاه های ذخیره سازتحت شبکه ی  NAS استفاده می کنند. همچنین سرویس دهندگان مالتی مدیا مانند YouTube و آپارات و … از این قابلیت برای کاهش پهنای باند استفاده شده ی کاربر و سرورها استفاده می شوند به صورتی که امکان انتخاب رزولوشن تصویر به کاربران را می دهد.

موارد تجاری :

این قابلیت یکی از اصلی ترین قابلیت هایی است که تولید کنندگان ِذخیره ساز به کار میبرند تا یک سری امکانات برای کاربران خود ارائه دهد که از جمله میتوان به مشاهده ی آن برروی PC ،تبلت و موبایلها اشاره کرد.

فناوری هایی که این قابلیت را بر روی سیستم ها قابل ارائه میسازد،استفاده ازGPU که وظیفه ی پردازش و Encoding تصاویر را بر عهده دارد، می باشد.دراین حالت بار پردازش تصویر بر روی CPU نیست و از CPU برای موارد دیگر استفاده میگردد.

ارائه دهندگان این سرویسها با مشکلات زیادی در بازار پخش ویدیو از مدل سنتی (Broadcast ) به مدل های مدرن که بر اساس نیازهای کاربران تعقیر پیدا کرده است ،مواجه شده اند :

  • محتوا می بایستی در هر مکان در هر زمان و برای هر دستگاه در دسترس باشد.
  • محتوای اطلاعات ارزشمند بایستی امن و مدیریت شوند.
  • آرشیو های بزرگ فیلم و محتوای قابل پخش نیاز به تبدیل شدن دارند. 

پردازش محتوا در سیستم ترنس کدینگ برای ارائه بر اساس نوع تقاضا ودر بازه زمانی مشخص ،به صورت موازی در سیستم انجام می پذیرد .تولید کنندگان در قبال تکنولوژی بکار رفته در دستگاه ها به دلیل ایجاد امکان کاهش پهنای باند و در نهایت کاهش قیمت نهایی مسولیت بزرگی را به عهده دارند.

 

بررسی اجمالی راهکار :

ذخیره ساز هایی که از تکنولوژی ترنس کدینگ استفاده میکنند میتوانند بر اساس توان پردازشی یونیت های GPU وتعداد انها مقیاس پذیر بوده و درمدلهای متفاوت به بازار ارائه میشوند.هر GPU قادر به تبدیل 6 فایل با کیفیت HD و 16 فایل مناسب جهت تبدیل  به هزاران فایل دیگر به صورت همزمان با نرخ سریع تولید اطلاعات می باشد.کیفیت تصویر خروجی یا Encode شده رابطه ی مستقیمی با الگوریتم های پردازش تصویر (codec) قابل پشتیبانی توسط GPU دارد.

در بعضی موارد این قابلیت به صورت همزمان فایل ویدویی را به فرمت مذکورتبدیل کرده وفورمت قابل پخش زنده (Stream) آنرا جهت مشاهده ی تصاویر ارسال می کند. همین موضوع باعث افزایش شدید پردازش CPU میگردد. در صورتی که دستگاه ذخیره ساز تحت شبکه NAS شما دارای سخت افزارِ تخصصیTranscoding با سرعت بالا می باشد، پیشنهاد می گردد Codex Pack را در جهت افزایش سرعت این پروسه و کاهش بار CPUبر روی آن نصب کنید. همچنین  شما قادر به مشاهده و مدیریت کاربرانی خواهید بود که از سرویس On-The-Fly استفاده میکنند.

 

 

در بعضی از ذخیره سازها سرویس background  ترنسکدینگ موجود می باشد. این قابلیت از بالا رفتن بارپردازشیCPU زمانیکه تعداد کاربرانِ مشاهده کننده ی فایل ویدیویی زیاد میشود،جلوگیری میکند و زمانی که فایل ویدیویی از پیش به فرمت MP4 تبدیل شده، استفاده می شود. همچنین شما به صورت دستی با اضافه کردن ویدیو ازطریق نرم افزارهای File Station  ،Photo Station  و Video Station می توانید از قابلیت تِرنسکدینگ استفاده کنید. در این حالت ویدیو ها به کیفیت تصویر 240p ،360p ،480p،720p و 1080p تبدیل شده و در پوشه "@Transcode " قرار میگیرند.

همچنین قابلیت معرفی پوشه خاص جهت ترنسکدینگ،برای تبدیل فرمت کل پوشه به غیر ازفایل مشخصی از آن مورد استفاده قرار میگیرد.در این پوشه کیفیت تصویرهمه ی زیر شاخه های پوشه به صورت مستقل مشخص می گردد.

چگونه ویدیودرترنسکدینگ به فرمتی مناسب برای پخش بر روی دستگاههای دیگرتبدیل می شود؟

 

برای پاسخ به سوال بالا ،به جدول زیر توجه فرمایید :

 

  

خلاصه :

انتقال تصویر بر روی اینترنت با توجه به مواردی چون با صرفه بودن ،سرعت بالای انتقال وکیفیت مناسب تصویر، اصلی ترین موضوع تکنولوژی ترنس کدینگ جهت بر آورده کردن نیازها و خواسته های مشتریان می باشد.با در نظر گرفتن سرعت تعقیر در استانداردها و فرمتها که کلیه ی موارد مرتبط به فشرده سازی ،بسته بندی و پردازش کردن محتوای اطلاعات تصویری را تعقیر می دهد، سیستم های ذخیره ساز می بایست جهت همسو شدن  با این تعقیرات همواره سخت افزار و نرم افزارهای خود را به روز رسانی کنند در نتیجه  تکنولوژی ترنس کدینگ با مقایسه با سایر معماری های مورد استفاده در پردازش تصویر میتواند عامل تعیین کننده ای جهت به روز رسانی تکنولوژی برای تولیدکنندگان ذخیره ساز باشد.لذا برای رفع این مشکل نیاز به بروز رسانی نرم افزاری بوجود آمد که این نیاز به تعقیر در Coding ها منجر گردید.در حالیکه codec هایی که به صورت نرم افزاری و سخت افزاری وظیفه ترنس کدینگ تصویررا برعهده دارند انعطاف پذیر تروقرون به صرفه تراز سخت افزارها میباشند که کارایی بسیار ضعیفی در پردازش های حجیم وموازی به دلیل مناسب نبودن سخت افزار موردِ استفاده می باشند.لذا با استفاده ازسخت ا افزار تخصص ومناسب GPU و همچنین بکارگیری codec های به روز شده می توان حداکثر کارایی در ارائه خدمات مرتبط با این تکنولوژی بوجود آورد.


به اشتراک بگذارید :

ویدا تیزقلم / کارشناس کیونپ / آداک فن آوری مانیا

کلمات کلیدی
  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com