“White Box” یا جعبه سفید چیست ؟

21 مهر 1397      0 دیدگاه

جعبه سفید عموما به اجناسی گفته می شوند که برند خاصی ندارند ولی از نظر کیفیت در سطح خوبی قرار دارند ، البته در اجناس مختلف کمی معنای جعبه سفید متفاوت می شود.

White Box

جعبه سفید در بخش سرور چه معنایی می دهد؟

در قسمت سرور ها جعبه سفید به سرورهایی گفته می شود که توسط سه سازنده بزرگ و اصلی تولید نشده باشند. همانطور که می دانیم سه سازنده بزرگ سرور در دنیا عبارتند از Dell EMC ، HP Enterprise  و Lenovo.

به سرورهایی که توسط این سه سازنده بزرگ ساخته نشده باشند جعبه سفید می گویند. اما ایا این سرور ها تا چه میزان قابل اطمینان هستند؟

به گزارش IDC،  در ربع دوم سال جاری بیشترین فروش در اختیار Dell EMC و سپس HPE  در رتبه دوم و Lenovo در رتبه سوم می باشد. اما سه سازنده بعدی که بیشترین فروش را داشته اند و در واقع سه مقام برتر فروشندگان جعبه سفید هستند، عبارتند از : Cisco ، Oracle و   Nutanix

مراکز داده بزرگ (Google, Amazon , Facebook, Microsoft) معمولا به جعبه سفید ها مراجعه نمی کنند؛ زیرا اولا معمولا این شرکت ها نمی توانند حجم تقاضای بالای آنها را تامین کنند و در ثانی این مراکز داده معمولا به دنبال روابط پشتیبانی ، مجوزهای نرم افزاری ، سرویس ها ، تعمیرات و قراردادهای نگهداری سازمانی  می باشند که معمولا جعبه سفید ها در این خصوص حرف زیادی برای گفتن ندارند.

در دفاع از جعبه سفید ها هم می توان گفت در واقع تجهیزاتی که روی سرور ها قرار می گیرند (رم و هارد و پردازنده) اصولا شبیه به هم و از کمپانی های مشهور هستند و مادربرد سرورها هم معمولا در کشور چین تولید می شود  و در واقع زمانی که شما یک سرور از سوپر میکرو و دل ای ام اس می خرید 80 درصد قطعات شبیه به هم می باشند. از لحاظ هزینه ای هم  جعبه سفید ها بسیار ارزانتر از برندهای مطرح هستند.

باید دید همچنان در جهان سه برند مطرح با فاصله فاحش فروش خود را ادامه خواهند داد یا جعبه سفید ها می توانند جای خود را در مراکز داده باز کنند!


به اشتراک بگذارید :

میلاد رسولی / آداک فن آوری مانیا

کلمات کلیدی
  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com