رونمایی HPE از خنک کننده مایع سرور DL560 Gen11

25 خرداد 1402      0 دیدگاه

بعد از اینکه HPE در نوامبر سال ۲۰۲۲ از جدیدترین سرورهای نسل 11 خود رونمایی کرد، یکی از قابلیت‌ها و فناوری‌‌های اضافه شده به این نسل، Direct Liquid Cooling (DLC) یا خنک کنندگی مایع بود. با اینکه این روش خنک سازی پیش از این در سرورهایی چون HPE Apollo 6500 Gen 10 plus ،HPE Apollo 2000 Gen 10 plus و ابر کامپیوتر HPE Cray EX به کار رفته بود؛ HPE تصمیم گرفته تا در سرور DL560 Gen11 خود نیز از این قابلیت استفاده کند. در این مقاله قصد داریم به خنک کننده مایع سرور DL560 Gen11، روش انجام این خنک سازی، مزیت و تفاوت آن با خنک سازی فن بپردازیم، با ما همراه باشید.

خنک کننده مایع سرور DL560 Gen11

خنک کننده مایع در سیستم‌های کامپیوتری چون گیمینگ به چشم می‌خورد، اما این اتفاق در سرورها اندکی نادر است، که HPE با به کارگیری این ایده توانسته به کاهش هزینه‌های شما کمک کند. پیش از این، سرورهای HPE از فن برای خنک کردن پردازنده خود استفاده می‌کردند، اما این بار پای خنک کننده مایع نیز به میدان آمده است. با استفاده از Direct Liquid Cooling با صرفه جویی بیشتر در مصرف برق می‌توانید به خوبی پردازنده‌های سرور DL560 Gen11 را خنک کنید. لازم به ذکر است، قابلیت خنک سازی به کمک فن به طور کامل حذف نشده و کاربران می‌توانند به طور دلخواه از هر کدام از روش‌های خنک سازی استفاده کنند.

نکته: تکنولوژی Liquid Cooling در حال حاضر با محدودیت‌هایی مواجه است و تا شکوفایی و بهره برداری کامل آن باید اندکی صبر کرد.

خنک کنندگی مایع سرور dl560 g11

نحوه کار خنک کننده مایع (Liquid Cooling)

در Liquid Cooling همانطور که از نام آن پیداست، عملیات خنک سازی به کمک یک مایع انجام می‌پذیرد. در واقع یک مایع خنک از طریق بلوک‌هایی که روی پردازنده یا قطعات با ولتاژ بالا نظیر کارت گرافیک قرار گرفتند، به چرخش میافتد و با خارج کردن گرما از دل قطعات، به خنک کردن آن‌ها کمک می‌کند. این مایع پس از عبور از روی بلوک‌ها به Cooling Distribution Unit باز می‌گردد، تا قبل از بازگشت دوباره به دل سرور خنک شود. این فرآیند بارها تکرار می‌شود و از این طریق سرور و پردازنده شما خنک می‌مانند.

مزیت خنک کنندگی مایع سرور در برابر فن

عملکرد بهتر خنک کنندگی مایع سرور

از آنجایی که روز به روز قطعات داخلی سرور پیشرفته تر می‌شوند، سرور تا حد زیادی گرم می‌شود. برای مثال پردازنده‌ها خود تا 280 وات و کارت‌های گرافیک تا 400 وات گرما تولید می‌کنند. به همین دلیل خنک سازی سرور باید جدی گرفته شود. خنک کننده مایع توانایی بالایی را از خود نشان می‌دهد، به طوری که برای مثال در HPE Cray EX می‌تواند به تنهایی بدون نیاز به فن تا 400 وات انرژی گرمایی را از دل این ابر کامپیوتر بیرون بکشد. پس می‌توان گفت این نوع خنک سازی از عملکرد بهتری بهره‌مند است.

بالا رفتن عمر تجهیزات

بالا رفتن عمر تجهیزات از دیگر مزایای Liquid Cooling برای خنک سازی سرور است. از آنجایی که این خنک کنندگی عملکرد بهتری دارد، تجهیزات با گرمای کمتری مواجه خواهند شد و همین سبب می‌شود تا عمر قطعات تا حد زیادی بالا رود.

پایین آمدن مصرف برق و هزینه‌ها

علاوه بر عملکرد بهتر این خنک سازی، می‌توان به پایین آمدن مصرف برق و کاهش هزینه‌ها اشاره نمود. عملکرد بهتر خنک کننده مایع در مقایسه با فن سبب می‌شود تا مصرف برق تا حد زیادی پایین بیاید. علاوه بر این، مصرف برق پایین تر و احتمال کمتر خراب شدن قطعات، در هزینه‌های شما صرفه جویی می‌کند.

سر و صدای کمتر

از آنجایی که در خنک سازی مایع از فن استفاده نمی‌شود، صدای کمتری نیز از سرور به گوش می‌رسد که می‌تواند به عنوان یک مزیت تلقی شود.

طراحی فشرده‌تر و اشغال فضای کمتر

از طرف دیگر، در خنک سازی مایع چون نیاز به کانال‌های بزرگ هوایی و دیگر تجهیزات مربوطه وجود ندارد، می‌توان سرورها را فشرده تر تولید کرد. از این رو این سرورها می‌توانند فضای کمتری را اشغال کنند.

direct liquid cooling

سخن آخر

در این مقاله خواندیم که HPE تصمیم گرفته تا خنک سازی مایع (Direct Liquid Cooling) را تنها به سرورهایی چون HPE Apollo 6500 Gen 10 plus ،HPE Apollo 2000 Gen 10 plus و ابر کامپیوتر HPE Cray EX محدود نکند. به همین دلیل، یکی از تغییراتی که با ورود نسل 11 از آن صحبت شد و با سرورهای DL نسل قبلی متمایز بود، همین خنک کننده مایع سرور DL560 Gen11 است. همچنین در مورد روش این خنک سازی و تفاوت آن با فن نیز صحبت کردیم.

آداک فناوری مانیا با دارا بودن چندین سابقه درخشان و پرچم داری در عرصه فروش سرور و تجهیزات شبکه، در کنار شما خواهد بود تا بهترین انتخاب را داشته باشید. اگر به دنبال سرور با بهترین قیمت در بازار هستید، از صفحه سرورهای مانیا غافل نشوید.


به اشتراک بگذارید :

بعد از اینکه HPE در نوامبر سال ۲۰۲۲ از جدیدترین سرورهای نسل 11 خود رونمایی کرد، یکی از قابلیت‌ها و فناوری‌‌های اضافه شده به این نسل، Direct Liquid Cooling (DLC) یا خنک کنندگی مایع بود. با اینکه این روش خنک سازی پیش از این در سرورهایی چون HPE Apollo 6500 Gen 10 plus ،HPE Apollo 2000 Gen 10 plus و ابر کامپیوتر HPE Cray EX به کار رفته بود؛ HPE تصمیم گرفته تا در سرور DL560 Gen11 خود نیز از این قابلیت استفاده کند. در این مقاله قصد داریم به خنک کنندگی مایع سرور DL560 Gen11، روش انجام این خنک سازی، مزیت و تفاوت آن با خنک سازی فن بپردازیم، با ما همراه باشید.

  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com