دلیل اهمیت چراغ های LED سرور

1 تير 1401      0 دیدگاه

وضعیت سرورها توسط نشانگرهای نوری (LED) مشخص می شوند. این نشانگرهای نوری شامل چراغ های سرور HPE ، از یک یا چند مجموعه بر روی مادربرد ، چراغ های جلوی سرور ، پنل پشتی یا ترکیبی از این مکان ها می باشند. الگوهای رنگی و چشمک زن ال ای دی ها نشان می دهد که وضعیت سیستم خوب است یا نیاز به تعمیر دارد. طراحی و محل قرار گرفتن نشانگرها و چراغ های سرور ، از نظر رنگ و چشمک زدن در هر دستگاه سرور متفاوت است. 

رنگ های رایج LED در سرورهای HPE ، قرمز ، سبز ، آبی ، زرد ، کهربایی و سفید هستند . در نمونه سرورهای HPE ، طیف رنگ سبز در حالت های مختلف تعاریف مختلفی دارند. مثلا هنگامی که چراغ سبز به صورت ثابت باشد نشان از حالت نرمال سرور دارد و هنگامی که به صورت چشمک زن باشد، آماده به کار شدن سرور را نشان می دهد. 

طراحان سرور معمولا از زبان های نوری مشابهی برای نشان دادن وضعیت سرورها استفاده می کنند. این طیف نور نشان از وضعیت هارددیسک ها ، حافظه ها ، فن ها ، پاورها و موارد دیگر دارند. به طور کلی چراغ های LED خارجی در پنل جلویی یا پشتی قرار دارند و یه راحتی قابل مشاهده هستند. چراغ های LED داخلی نیز با برداشتن پوشش اصلی سرورها قابل مشاهده هستند. به طور کلی وضعیت نوری چراغ های سرور تعریف های تفاوتی دارند که با هم مرور می کنیم :

وضعیت اول: با سه طیف رنگ ، سه عملکرد سیستم برق سرور را نشان می دهد. وقتی که دکمه برق سیستم روشن است و یا در حالت آماده باش قرار دارد چراغ های جلوی سرور طیفی از رنگ های سبز و نارنجی و کهربایی را نشان می دهد. همانطور که در بالا گفته شد ، وقتی چراغ ها به رنگ سبز ثابت هستند این حالت نشان دهنده ی وضعیت نرمال سرور است . چنانچه رنگ سبز چراغ ها به صورت چشمک زن باشند ، عملکرد و جریان متوالی برق را نشان می دهد و رنگ کهربایی ثابت بدین معناست که سیستم در حالت آماده باش قرار دارد. وقتی دکمه برق هم خاموش باشد هیچ رنگی ساطع نمی شود. نارنجی شدن چراغ پاور سرور نشان دهنده ی این است که جریان برق در سرور وجود دارد اما سرور خاموش است که در این صورت با فشردن دکمه می توان سرور را روشن کرد که بنابراین با این کار چراغ در ابتدا به صورت سبز چشمک زن در می آید و سپس ثابت می شود.

وضعیت دوم: هنگامی که چراغ های سرور ، به رنگ سبز ثابت است یعنی سرور در وضعیت نرمال به سر می برد . اگر چراغ آبی به حالت چشمک زن باشد به این معنیست که نظارت از راه دور iLO در حال راه اندازی مجدد است. رنگ کهربایی و چشمک زن نشان دهنده این است که تخریب در سیستم به وجود آمده است. و هنگامی که چراغ چشمک زن قرمز نمایان شد نشانه دهنده عملکرد بحرانی سیستم است. در بعضی سرورها چراغ های سرور در پنل جلویی، خطاهای برق را نشان می دهد. رنگ سبز ، وضعیت سالم را نشان می دهد. 

عملکرد دکمه UID در سرور HPE

نمونه ی دیگری از چراغ های سرور HPE با نام Server Locator شناخته می شوند . برای شناسایی یک سرور خاص در یک مرکز داده مورد استفاده قرار می گیرند. در این نوع سرورها که مجهز به سروریاب هستند دو نشانگر LED در پنل جلوی سرور در گوشه سمت چپ بالا قرار دارد و دیگری در پنل پشت سرور در بخش مرکزی در پایین قرار دارد . در مواقعی که سرور نیاز به عیب یابی دارد به راحتی با مشاهده این چراغ های uid ، سرور مورد نظر شناسایی و بازیابی انجام میگیرد. 

هنگامی که سرور روشن نمی شود، می توان از دکمه ی UID برای نمایش خلاصه سلامت سرور استفاده کرد. 

درنمونه زیر به معرفی چند مورد از چراغ های جلوی سرور می پردازیم. با فشار دادن دکمه UIDدر سرور hp، LED آبی رنگ در جلو و عقب شاسی روشن می شود. برای نمونه در تصویر زیر شماره 6 چنان چه دکمه UID فعال باشد، رنگ LED آبی ثابت و سیستم فعال شده است. اگر رنگ آبی چشمک زن باشد سیستم از راه دور مدیریت می شود و چنان چه دکمه UID در سرور HPE خاموش باشد، چراغ نیز خاموش و نشان دهنده این است که سیستم غیر فعال است.

 


به اشتراک بگذارید :
کلمات کلیدی
  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com