معرفی چند ابر کامپیوتر HPE به عنوان رتبه دار سال 2023

2 بهمن 1402      0 دیدگاه

همگی HPE را به خاطر عرضه سرورهای باکیفیت و بی نظیر خود به بازار می‌شناسیم. باید بگوییم که این برند پرطرفدار، توانسته امسال جوایز متعددی برای ابر کامپیوترهای خود دریافت کند و در رتبه بندی‌های گوناگون خوش بدرخشد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با جوایز و رتبه بندی ابر کامپیوتر HPE آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

ابرکامپیوترهای hpe

رتبه بندی ابر کامپیوتر HPE در TOP500

در 2023 Exascale، کمپانی HPE، دستاوردهای محاسباتی، جایزه‌ها و جایگاه‌های بین المللی که به دست آورده بود را جشن گرفت. SC23 هر ساله کنفرانسی برای ابر کامپیوترها برگزار می‌کند که نخبه‌های تحقیق و اکتشاف گرد هم می‌آیند و دانش خود را با هدف پیشرفت در ابر کامپیوترها و نوآوری علمی به اشتراک می‌گذارند. در این روز، HPE بزرگترین پیشرفت و توسعه خود را در حوزه ابر کامپیوترها ارائه و جشن گرفته بود.

سایت TOP500 از 3 ابر کامپیوتر HPE نام برده که در بین 10 ابر رایانه برتر جهان قرار گرفته‌اند و دو مورد از آن‌ها رتبه اول و دوم سریع‌ترین ابر کامپیوترهای جهان را به خود اختصاص داده‌اند:

رتبه اول: رتبه اول متعلق به ابر کامپیوتر Frontier در آزمایشگاه ملی Oak Ridge (ORNL) است که به عنوان یک ابر رایانه HPE Cray EX، توانسته برای چهارمین بار رتبه اول را ازآن خود کند.

رتبه دوم: HPE تنها به رتبه اول بسنده نکرده، بلکه در جایگاه دوم هم شاهد سیستم Aurora از آزمایشگاه Argonne National Laboratory هستیم. این سیستم قادر است تا با نصف توان خود سرعتی معادل 585.34Pflops/s را ارائه دهد.

سیستم Aurora که برای بهره‌برداری از فناوری‌های هوش مصنوعی در پیشبرد تحقیقات مبتنی بر داده در مورد طراحی هواپیما، درمان‌های سرطان و... ساخته شده است، در حال حاضر، توسط محققان برنامه علمی اولیه Aurora برای استفاده از هوش مصنوعی مولد برای پروژه‌ها استفاده می‌شود. این سیستم دارای یک کد open source در حوزه علم مواد و کدهایی در حوزه شیمی تحت عنوان QMCPACK است که از روش کوانتومی مونت کارلو (QMC) برای پیش بینی نحوه تعامل الکترون‌ها با هم برای طیف وسیعی از مواد استفاده می‌کند.

رتبه پنجم: اگر فکر می‌کنید یکه تازی‌های HPE اینجا به پایان می‌رسد، دست نگه دارید! ابر کامپیوتر LUMI نیز توانسته در جایگاه پنجم سریع‌ترین ابر کامپیوترهای جهان قرار بگیرد.

ابر کامپیوتر Aurora

رتبه بندی چند ابر کامپیوتر HPE در GREEN500

از طرفی، GREEN500 نیز در 22 امین رتبه بندی خود برای قدرت و کارایی سیستم‌ها، 6 مورد از سیستم‌های HPE را در بین 10 سیستم برتر انتخاب کرده است. این سیستم‌ها بر پایه HPE Cray EX235a ساخته شده‌اند و عبارتند از: Adastra ،Setonix ،Dardel ،LUMI و Frontier. این ابر کامپیوترها اثبات کرده‌اند که می‌توان سیستم‌های قدرتمندی داشت و در عین حال بهره وری انرژی را نیز در نظر گرفت.

HPE از طریق مشارکت‌های مداوم با آزمایشگاه‌های آرگون و ملی Oak RidgeT، وزارت انرژی ایالات متحده، این ابر رایانه‌ها را طراحی و توسعه داده است که برای جامعه به شدت کاربردی هستند.

ابر کامپیوتر Frontier، عنوان بهترین اختراع را در TIME 2023 از آن خود کرد!

TIME هر ساله در جستجوی اختراعات خارق العاده‌ای است که زندگی‌ها را متحول می‌کند. Frontier به عنوان سریع‌ترین و قدرتمندترین ابر کامپیوتر جهان، قادر است تا میلیون‌ها پردازش را در ثانیه انجام دهد و توانسته رتبه اول لیست بهترین‌های 2023 TIME را ازآن خود کند. Frontier که برای وزارت انرژی ایالات متحده توسعه داده شده، اولین سیستم exascale تایید شده ایست که آمده تا عصر جدیدی را در ابر رایانه‌های سراسر جهان آغاز کند.

سرعت و عملکرد باورنکردنی Frontier باعث شده تا پیشرفت‌های علمی بی‌نظیر زیر به وجود آید:

  • تجزیه و تحلیل جهش‌های COVID-19 برای درک قابلیت انتقال، کاهش زمان شناسایی از یک هفته به 24 ساعت
  • کمک به تسریع تشخیص و مراقبت از بیماران با استفاده از تجزیه و تحلیل نمودار به کمک هوش مصنوعی در مقیاس بزرگ برای اولین بار
  • شبیه‌سازی دینامیک سیالات محاسباتی پیشرانه‌های جت برای طراحی موتورهای جت پیشرفته که می‌توانند به اندازه کافی از هیدروژن، به عنوان سوخت بدون تولید کربن دی اکسید، پشتیبانی کنند.

Frontier

سیستم‌های ساخت HPE، فینالیست‌های جایزه ACM Gordon Bell

ACM Gordon Bell Prize (GBP)، یکی از مهم‌ترین و معتبرترین جایزه‌ها در زمینه ابرمحاسبات است. این جایزه سالانه به منظور تشویق دستاوردهای برجسته در صنعت اهدا می‌شود.

امسال، جایزه 2023 GBP، شش فینالیست داشت که سه مورد از آن‌ها ابر کامپیوتر HPE بودند که عبارتند از: Frontier،LUMI ،Perlmutter.

و سرانجام، Frontier توانست جایزه ACM Gordon Bell را برای راه اندازی مدل Climate ازآن خود کند.

جایزه ACM Gordon Bell

سخن آخر

در این مقاله در مورد انتخاب چند ابر کامپیوتر HPE به عنوان برترین و سریع‌های سیستم‌های جهان صحبت کردیم و به جوایز دریافتی آن نیز پرداختیم. از این برند بی‌نظیر سرورهای باکیفیت و مطرحی در بازار وجود دارند که ما در آداک فناوری مانیا با بهترین قیمت و گارانتی معتبر برای شما مهیا کرده‌ایم. کافیست تا با مشاوران فنی ما در تماس باشید تا با راهنمایی و مشاوره، بتوانید سرور مناسب کسب و کار خود را انتخاب کنید. برای مشاهده انواع و مدل‌های سرورهای HPE می‌توانید به صفحه مربوطه آن مراجعه کنید.


به اشتراک بگذارید :

همگی HPE را به خاطر عرضه سرورهای باکیفیت و بی نظیر خود به بازار می‌شناسیم. باید بگوییم که این برند پرطرفدار، توانسته امسال جوایز متعددی برای ابر کامپیوترهای خود دریافت کند و در رتبه بندی‌های گوناگون خوش بدرخشد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با جوایز و رتبه بندی ابر کامپیوتر HPE آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com