پنج استراتژی کلیدی برای تجربه ابر هیبریدی

11 شهريور 1398      0 دیدگاه

 

ابر هیبریدی محور اصلی IT  این قرن است و بسیاری از رهبران مشاغل پذیرفته اند که آن را به عنوان بخشی از سناریوی فناوری اطلاعات بمنظور یکی ازعوامل تغذیه رشد سازمان قرار دهند. اما سفر به ابر هیبریدی می تواند پر دردسر باشد. هر سازمان باید ترکیب متعادلی از ابزار و فرهنگ مخصوص به خود را جهت دستیابی به نتیجه مورد نظر ایجاد نماید. محیط های ترکیبی بسیار پیچیده هستند: فروشندگان متعدد، سیستم های متفاوت، نگرانی های امنیتی مختلف و مدل های عملیاتی. سازمان ها فاقد هم ترازی در فناوری و مدلهای عملیاتی هستند که فرایند توازن عملیات و چابکی توسعه دهندگان را به چالش می کشد.

حتی با تجربه ترین CIO ها ((Chief Information Officer برای حل این چالش ها و سازگاری با این محیط همیشه در حال توسعه، دائما در تلاشند. چالش های سازمان های فناوری اطلاعات دشوار است، اما فرصت برای سرعت و انعطاف پذیری به همان اندازه عالی است. تیم عملیات IT   (ITOps) نقش مهمی در حمایت و تسهیل این انتقال دارد. در این مقاله پنج استراتژی اساسی برای  ITOps ارائه داده شده تا سفر به ابر ترکیبی را آسان تر نماید.

شماره 1: هر جا می توانید استاندارد کنید.

به نظر می رسد استاندارد نمودن مانند یک نقطه بدیهی برای شروع تجربه ابر هایبریدی باشد. با این حال اغلب به عنوان یک روش کاری نادیده گرفته می شود. در صورت امکان، از مجموعه ای از خدمات مشترک استفاده کنید که هم در محل کار و هم در ابرهای عمومی وجود داشته باشد. روش پیش فرض امروز برای حل این مشکل، صرفا گسترش ابزارهای به کار رفته در محل کار به ابر عمومی است. ارزش ابر  محدود خواهد شد مگر آنکه ابزار مورد استفاده در سازمان، امکان استفاده از ابر، با گسترش عملیات و به کار بردن فن آوری های بومی ابر را داشته باشد. در غیر این صورت در مسیر استاندارد سازی فقط دیتا سنتر خود را به ابر گسترش می دهید که این حرکت خوبی نیست.

همانطور که به دنبال توازن بهتری هستید، راه حل های جایگزین را در این زمینه ها در نظر بگیرید. اینها شامل شناسایی هویت و مدیریت دسترسی (IAM) ، شبکه، مدیریت فایروال، امنیت (IPS، IDS، (WAF، فرآیندهای ورود به سیستم و نظارت معمول، کنترل هزینه ها و متداولترین خدمات لازم برای عملیاتی کردن محیط برای محیط های داخل سازمان و عمومی می شود.

شماره 2: همه چیز را خودکار کنید.

الگوی نحوه مدیریت محیط فناوری اطلاعات را تغییر دهید. از نظر تاریخی، عملیات تغییر به هماهنگی بین تیم های مختلف، ابزارهای مختلف و فرآیندهای وابسته به هم پیچیده با چندین هفته برای تکمیل، نیاز دارد. براساس گزارش IDC (International Data Corporation)، مدیران سیستم بیش از یک سوم از وقت خود را برای انجام کارهای پیکربندی، وصله گذاری (Patching)، تهیه ملزومات کار، تغییر برنامه ها و برنامه ریزی ظرفیت صرف می کنند.

هدف از اتوماسیون از بین بردن عواملی است که باعث بروز این مشکلات می شود. سعی کنید پروسه های تأیید را از طریق راه حل های اتوماتیک گردش کار انجام دهید. جزئیات کم ارزش عملیاتی را حذف و آن را با عملیات سطح بالا و خودکار جایگزین کنید. این بدان معناست که از دخالت انسان در ایجاد مشکل در زیرساخت های ابری و داخلی کم نمایید.

اگر می توانید تکه ای نرم افزار برای انجام قسمتی از عملیات بنویسید، پس این کار را انجام دهید. مهندسین سیستم باید به دنبال ریشه ی مسائل باشند و با استفاده از اتوماسیون در وهله اول بروز این مشکلات را حذف و یا حداقل کاهش دهند. این فرایند باعث صرفه جویی ساعت های بی شماری از وقت کارکنان  و حذف دغدغه های تیم های کاری می شود.

شماره 3: برنامه ها را از سیستم عامل جدا کنید.

کارهای اضافی بر روی خود سرورها مسئولیت تیم ITOps است. پیکربندی و مدیریت سرورها امری است که نباید دغدغه تیم توسعه باشد. Containers (مجموعه ای از فرآیندهای اولیه برنامه نویسی مورد استفاده در زبان C++) اولین حرکت را به عدم وابستگی برنامه های کاربردی از سخت افزار امکان پذیر می کنند و راهگشای ارائه سریعتر چرخه های نرم افزاردر آینده هستند.

ابر عمومی توسعه نرم افزارها را پیرامون خدمات خرد و استراتژی های کانتینر (Container) استاندارد نموده است. بنابراین، هدف این است که توسعه دهندگان داخلی خود را با تیم های توسعه ابری هماهنگ کنید. البته گفتن این مطلب ساده تر از عمل نمودن به آن است، زیرا کد نویسی مجدد برنامه های قدیمی کار ساده ای نیست و توجیه مالی ندارد. با این حال، تیم ها باید به دنبال ایجاد زمینه مشترک در ابزارها و فرآیندها باشند. بدون ابزار و فرآیندهای مشترک، شما تعداد جدیدی از فناوری و آدمهایی را ایجاد می کنید که به مشکل چابکی که امروزه وجود دارد اضافه می شوند.

شماره 4: Application intelligence را فعال کنید.

Application intelligence توانایی به دست آوردن و به کارگیری اطلاعات محیطی برای استفاده در برنامه است. امروز، ITOps  پلتفرم ها را اندازه گیری و مدیریت می کند، در حالی که توسعه دهندگان بر رفتار برنامه متمرکز هستند. هر دو نقطه نظر کاملاً در هم تنیده هستند و برای دستیابی به نتیجه مطلوب، به یک راه حل جامع نیاز دارند.

Application intelligence تیم های ITOps و DevOps (توسعه و بهره برداری) را قادر به مشاهده دامنه ای از سطح کاربر تا عمیقترین نقطه سخت افزار و کلیه متغیرهای موجود بین آنها می نماید. هدف این است که رفتارهای برنامه بهبود یافته تا کیفیت بهتری از خدمات به کاربر نهایی ارائه شود، در حالی که هزینه ها در اسرع وقت کاهش پیدا کنند.

به عنوان مثال، مهم است بدانید که چطور ذخیره سازی بر توانایی خواندن و نوشتن برنامه تأثیر می گذارد. در ظاهر، این توانایی کاملاً یک امر زیرساختی است. با این حال، در دنیای جدید فناوری ترکیبی، بسیاری از پلتفرم های ابری، دسترسی (Application Programming Interface)  API به ویژگی های ذخیره سازی دارند که قابلیت های عملکرد زمان واقعی (Real Time) را امکان پذیر می کند. سیستم های Application intelligence  مستمرا برنامه ها و منابع را زیر نظر دارند و هنگام بروز تنگناهای احتمالی، اقدام لازم را به عمل می آورند و بدین ترتیب مانع بروز مشاجراتی از قبیل چه کسی باید مشکلات عملکرد را حل کند می شوند.

سیستم های Application intelligence کارایی بیش از مسائل مربوط به عملکرد و فنی دارند، آنها شامل حاکمیت، بازرسی، محدودیت های جغرافیایی مانند (General Data Protection Regulation) GDPR و مدیریت هزینه می شوند.همسو نمودن استراتژی ابر ترکیبی سازمان با فعال نمودن Application intelligence بدون توجه به مکان برنامه ها و داده ها، برای یک رویکرد جامع و متعادل بسیار حیاتی است.

شماره 5: هشدار، هشدار، هشدار

پیچیدگی اضافه شده در مدیریت یک محیط ابر ترکیبی نیاز به یک سری مهارت به طور فزاینده متنوعی در فناوری اطلاعات دارد. برای مواجهه با شرایطی که به سرعت در حال تحول است، تیم های مدرن فناوری اطلاعات به یک طیف گسترده ای از تخصص فن آوری نیاز دارند، از پیچ و تاب های شبکه سنتی و فناوری سیستم عامل تا امنیت داده ها. اما آنها همچنین به مهارت های دیگری مانند دانش مقررات مربوط به انطباق و مهارت های مدیریت اینترنتی کسب و کار ((vendor management نیاز دارند. در زیر چند نمونه برای کمک به سرعت بخشیدن به تیم ذکر شده است:

  • ارزیابی کنید تا مواردی که افراد نیاز به پیشرفت بیشتری در مهارت دارند، شناسایی شوند.
  • تیم های مجازی را برای به اشتراک گذاشتن بهترین روش ها و تخصص ها ایجاد نمایید.
  • زمینه های تمرین و محیط های کنترل شده را فراهم و تیم های خود را به استفاده از آنها در افزایش دانش خود ترغیب کنید.
  • قبل از شیرجه رفتن به انتهای عمیق هر فناوری، با استفاده از موارد آزمایشی از درک کامل مفهوم عملیات توسط تیم اجرایی اطمینان حاصل نمایید.

متعادل کردن برنامه شما

ورود به استراتژی ابر ترکیبی برای اکثر سازمان ها و شرکتها ضروری است، زیرا ترکیبی از برنامه ها، خدمات و پلتفرم ها را متناسب با نیازهای آنها امکان پذیر می کند. بسیاری از سازمان ها با پیچیدگی کارکرد با ابرهای مختلف و داشتن مهارت مناسب برای نظارت و مدیریت بر استفاده از خدمات ابر خود دست وپنجه نرم می کنند، که می تواند منجر به هزینه و ریسک ناشناخته و بی حد و حصر شود.

پذیرش و تطابق با خدمات ابری در سراسر یک سازمان یک تعهد بزرگ است. بگذارید محصولات تخصصی  Hewlett Packard Enterprise (HPE)وکارشناسان خبره آن در کشور که دوره های آموزشی مربوطه را طی نموده و موفق به اخذ بالاترین مدارک حرفه ای شده اند به شما کمک کنند تا ابتکار عمل موفقیت آمیز ابری خود را راه اندازی کنید و قادر شوید به سرعت مزایای فناوری ابر را تجربه نمایید.


به اشتراک بگذارید :

محسن مقدم/ آداک فن آوری مانیا 

 

کلمات کلیدی
  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com