3 تفاوت مهم CPU سرور و PC

6 ارديبهشت 1402      0 دیدگاه

پردازنده‌های سرور و کامپیوتر، دو نوع پردازنده متفاوت هستند که برای کاربردهای مختلف طراحی شده‌اند. هرچند که هر دو نوع پردازنده از یک معماری اصلی استفاده می‌کنند، اما با توجه به نیازهای مختلف کاربران، تفاوت‌هایی در طراحی و قابلیت‌های آن‌ها وجود دارد. در ادامه به بررسی تفاوت CPU سرور و کامپیوتر می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

انواع پلتفرم‌های کامپیوتری

سرور و PC، پلتفرم‌های کامپیوتری هستند که این پردازنده‌ها بخشی از آن‌ها را شامل می‌شوند. از این رو برای بهتر درک کردن موضوع ابتدا به معرفی جزئی پلتفرم‌های کامپیوتری و سپس تفاوت CPU سرور و کامپیوتر می‌پردازیم. به طور کلی 4 پلتفرم کامپیوتری اصلی داریم که عبارتند از:

  • PC‌ها (دسکتاپ و لپ تاپ)
  • ورک استیشن یا HEDT (دسکتاپ پیشرفته)
  • ورک استیشن‌های حرفه‌ای و پیشرفته
  • سرورها

PCها

پر استفاده‌ ترین و شناخته شدن ترین پلتفرم‌های کامپیوتری، PCها هستند که همگی دست کم یکبار با آن‌ها کار کرده‌ایم. از پی سی‌ها برای کارهای روزمره‌ای چون وبگردی، بازی، طراحی گرافیک، تایپ و... استفاده می‌شود. این کامپیوترها روز به روز در حال پیشرفت‌اند تا بهترین عملکرد را به شما ارائه دهند. یکی از بهترین مثال‌ها بهتر شدن رندر cpu است که به لطف افزایش تعداد هسته آن بهبود یافته است.

تفاوت CPU سرور و کامپیوتر

سرور

پلتفرم سرور در ابتدا برای قابلیت اطمینان، انعطاف پذیری و مقیاس پذیری ساخته شد. این پلتفرم عمدتا در داخل رک نصب می‌شود و قادر است محاسبات سنگین و با حجم بالا را انجام دهد. تفاوت سرور با پلتفرم‌های دیگر نظیر دسکتاپ، روشن ماندن همیشگی آن است که سبب می‌شود تجهیزات حرفه‌ای تر و گران‌تری در آن به کار گرفته شود.

نکته: لازم به ذکر است که تمامی سرورها داخل رک قرار نمی‌گیرند و انواع دیگری چون سرور tower و Blade نیز وجود دارند.

پلتفرم‌های ورک استیشن هم هستند که توضیح در مورد آن‌ها در حوصله این مقاله نمیگنجند.

توجه: در ادامه این مقاله هر جا کلمه کامپیوتر به کار رفته، منظور PC است.

تفاوت CPU سرور و کامپیوتر

کلاک هسته

پردازنده‌هایی که برای سیستم‌های رومیزی طراحی شده‌اند سرعت کلاک بالایی دارند. از این رو بهترین گزینه برای طراحی گرافیک، ادیت ویدئو و بازی‌های کامپیوتری هستند. با داشتن سی پی یو‌های اینتل و AMD می‌توانید به راحتی تراشه‌های دسکتاپ را اورکلاک کرده و با مصرف انرژی بیشتر، در عین پایداری، عملکرد بالاتری را مشاهده کنید.

کامپیوترهای رومیزی دارای یک پردازنده هستند که خنکسازی خوبی چه به صورت بادی و چه آبی برایشان مهیا شده و به شما این اطمینان را می‌دهد تا ساعت‌ها پردازنده خود را اورکلاک کنید؛ بدون اینکه ذره ای نگران داغ شدن بیش از حد و آسیب دیدن آن باشید.

و اما سرور:

در سرورها برای اینکه پایداری و عملکرد خوبی داشته باشید نیاز نیست اورکلاک بالایی انجام دهید، در عوض کافیست از چند پردازنده با تعداد هسته بالا استفاده کنید و خیالتان از جهت عملکرد بالا و خنکسازی سرور راحت باشد.

اورکلاک کردن کمتر سبب مصرف انرژی پایین‌تر می‌شود؛ شاید این نکته خیلی برای یک پردازنده در سیستم‌های رومیزی قابل توجه نباشد؛ اما اگر بخواهید چندین پردازنده سرور را اورکلاک کنید، به ازای هر وات کوچک برای هر پردازنده، متحمل مصرف حجم بالایی از انرژی خواهید شد.

علاوه بر این، از آنجایی که سرورها در 24 ساعت از شبانه روز روشن هستند، اورکلاک کردن به خاطر دمای بالایی که تولید می‌کند، به مرور زمان از طول عمر پردازنده می‌کاهد. به همین دلیل حتی پردازنده‌های سرور با تعداد هسته کم نیز با سرعت کلاک پایین‌تری نسبت به تراشه‌های دسکتاپ مشابه کار می کنند.

خلاصه: در سرورها اورکلاک کمتری صورت می‌گیرد و برای داشتن عملکرد بالا از چند پردازنده با تعداد هسته بالا استفاده می‌شود.

 

قیمت پردازنده سرور

تعداد هسته

هر چند ممکن است پردازنده‌های سرور و دسکتاپ در تعداد هسته با هم برابر باشند، اما سرور این برتری را دارند که می‌توانند از چندین پردازنده بهره‌مند شود. اگر بخواهیم مثال بزنیم، پردازنده Xeon Scalable از برند اینتل بهترین مثالی است که می‌توان به آن اشاره نمود. با این پردازنده می‌توان یک سرور واحد با چندین پردازنده چند هسته‌ای را مهیا کرد. مثلا اگر دو پردازنده برای سرور و یک پردازنده از همان مدل برای کامپیوتر استفاده کنیم، تعداد هسته‌های سرور 2 برابر کامپیوتر است.

قیمت، نکته قابل توجه در تفاوت CPU سرور و کامپیوتر

قیمت گذاری پردازنده‌های رومیزی و دسکتاپ خیلی ساده است، بسته به سرعت کلاک و تعداد هسته‌هایی که آن CPU دارد، قیمت متغیری دارند. اما قضیه برای پردازنده‌های سرور اندکی متفاوت است. در ساخت سی پی یو سرور تمرکز و دقت بیشتری به کار رفته به صورتی که این پردازنده‌ها انرژی کمتری مصرف می‌کنند و در کل بهینگی بالا در آن‌ها به چشم می‌خورد. از این رو حتی در مقایسه با CPU‌های رومیزی که به نظر می‌رسد روی کاغذ دارای مشخصات مشابه هستند، گران‌تر می‌شوند.

با توجه به تفاوت CPU سرور و کامپیوتر ، کدام پلتفرم برای شما انتخاب بهتری است؟

زمانی که قصد انتخاب بین سی پی یو سرور و کامپیوتر را دارید، فقط کیفیت آن پردازنده مهم نیست، بلکه باید به نوع پلتفرمی که می‌خواهید از آن استفاده کنید، توجه کنید. پس اول پلتفرم خود را انتخاب کرده و سپس به فکر انتخاب CPU مناسب آن باشید.

اگر برای بازی و طراحی گرافیک به دنبال پلتفرم مناسب می‌گردید، پیشنهاد ما دسکتاپ و کامپیوتر رومیزی است. اما چرا؟

  • پردازنده‌های سروری برای کارهای مولتی تسکینگ و محاسباتی سنگین طراحی شده‌اند که در سیستم‌های گیمینگ و طراحی کاربرد ندارد.
  • پردازنده‌های سروری چون XEON قیمت بالایی دارند که با پرداخت هزینه‌ای کمتر می‌توانید بهترین سی پی یو سری Core اینتل را جایگزین آن کنید.
  • این پردازنده‌ها سوکت و طراحی خاصی دارند که ممکن است با اکثر مادربردهای بازار سازگار نباشد.

اما از آنجایی که سرورها قدرت محاسباتی بالایی دارند، برای برنامه‌های تحت وب و یا بازی‌های آنلاین می‌توانند گزینه خوبی باشند.

در انتخاب سرور محیط قرارگیری را نیز در نظر بگیرید، اگر برای منزل قصد خرید دارید، به دنبال سرورهای TOWER بروید که همچون کیس‌ کامپیوتر کم جا هستند. سرورهای رک مونت هم فضای زیادی اشغال می‌کنند و هم سر و صدای زیادی که دارند که ممکن است آزار دهنده باشد. در عکس زیر بهترین CPU‌های بازار برای هر پلتفرم با توجه به کارایی آن‌ها قرار داده‌ایم:

 

خرید پردازنده سرور

سخن آخر

در این مقاله در خصوص تفاوت CPU سرور و کامپیوتر صحبت کردیم و فهمیدیم که پردازنده سرور برای کارهای مولتی تسکینگ و محاسباتی سنگین طراحی شده‌اند و برای کارهای طراحی و گیم مناسب نیستند. در آخر چند نمونه از بهترین پردازنده‌های مناسب هر پلتفرم را معرفی کردیم. امیدواریم از همراهی با این مقاله لذت برده باشید.

آداک فناوری مانیا با دارا بودن چندین سابقه درخشان و پرچم داری در عرصه فروش سرور و تجهیزات شبکه، در کنار شما خواهد بود تا بهترین انتخاب را داشته باشید. اگر از طرفداران سرور هستید و متناسب با نیاز خود به دنبال سرور با بهترین قیمت در بازار هستید، از صفحه سرورهای مانیا غافل نشوید.

منبع مقاله: https://www.cgdirector.com/server-vs-desktop-cpus/


به اشتراک بگذارید :

پردازنده‌های سرور و کامپیوتر، دو نوع پردازنده متفاوت هستند که برای کاربردهای مختلف طراحی شده‌اند. هرچند که هر دو نوع پردازنده از یک معماری اصلی استفاده می‌کنند، اما با توجه به نیازهای مختلف کاربران، تفاوت‌هایی در طراحی و قابلیت‌های آن‌ها وجود دارد.

  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com